Opnamen als bewijs gebruiken, mag dat?
#1: Opnamen als bewijs gebruiken, mag dat? Auteur: MrJericho
Geplaatst: di 23 jun 2009 22:35
Hallo,
Ik zit in een omgangsregeling probleem met mijn partner, ik wil echter aantonen dat zei zich met strafbare feiten bezig houd. Ik heb op openbaar grond gebied een opname gemaakt waar ze niks vanaf weet en ik wil dat gebruiken in de rechtbank, mag dit?
|
#2: Auteur: MaxForce
Geplaatst: di 23 jun 2009 22:46
Je kunt deze materialen in beginsel gewoon gebruiken in een civiele procedure. De waarheidsvinding gaat voorop - art. 21 Rv.
|
#3: Re: Opnamen als bewijs gebruiken, mag dat? Auteur: bona fides
Geplaatst: di 23 jun 2009 23:59
MrJericho schreef: | Ik heb op openbaar grond gebied een opname gemaakt waar ze niks vanaf weet en ik wil dat gebruiken in de rechtbank, mag dit? |
Staat je partner op die foto en bevindt zij zich op die foto in de openbare ruimte?
MaxForce heeft weliswaar gelijk, maar het kan natuurlijk wel handig zijn om te weten hoe fout je zelf zit. Overigens zou het - afhankelijk van de precieze omstandigheden - wat betreft de omgangsregeling wel eens volstrekt irrelevant zijn dat je ex zich aan een strafbaar feit heeft schuldig gemaakt en zou het feit dat je haar bespiedt ook tegen je kunnen werken. Je hoeft hier alle feiten natuurlijk niet uiteen te zetten, maar het lijkt me slim om één en ander goed met je advocaat te overleggen.
|
#4: Auteur: StevenK
Geplaatst: wo 24 jun 2009 9:57
MaxForce schreef: | Je kunt deze materialen in beginsel gewoon gebruiken in een civiele procedure. De waarheidsvinding gaat voorop - art. 21 Rv. |
Is dat zo? De begrenzing van het maken van heimelijke opnames / foto's is juist wanneer er sprake is van een inbreuk in de persoonlijke levenssfeer. Juist in familierechtkwesties zal een rechter voorzichtig zijn met het toelaten van opnames / foto's.
Desondanks lijkt mij dat wanneer het gaat om opnames die niet op de persoonlijke levenssfeer betrekking hebben, deze zeker aan de waarheidsvinding bij kunnen dragen.
|
#5: Auteur: bona fides
Geplaatst: wo 24 jun 2009 11:13
Het probleem lijkt mij hier vooral dat het niet om waarheidsvinding lijkt te gaan. Het gaat er TS (naar ik aanneem) om om aan te tonen dat zijn ex niet geschikt is als ouder.
|
#6: Auteur: MrJericho
Geplaatst: wo 24 jun 2009 11:15
Ja, dit is correct, bij de rechter. Tevens eeb stuk voor de belasting aangezien er ook gesproken word over valse jaaropgave maken etc etc
|
#7: Auteur: Duin
Geplaatst: di 30 jun 2009 17:58
Zo ik uit je relaas opmaak zijn er complicaties bij een omgangsregeling.
De ouders zijn in een strijd verwikkelt, zo dat zo mooi heet en daar moet het kind tegen beschermt worden.....
Meestal wordt het kind dan beschermt door de omgang stil te leggen of er volgt een raads onderzoek.
Stop met moddergooien of moeder te bespioneren.
Als moeder niet aan de drugs verslaafd is en thuis haar lichaam verhuurt zal haar gedragingen weinig tot geen gevolg hebben.
Heb je een omgangsregeling die vast is gelegd door de rechtbank en wordt deze niet nageleefd dat start je een kort geding op waarin je naleving eist van de rechterlijke uitspraak. Met dwangsommen, zeg E 500/dagdeel.
En je doet aangifte ontrekking ouderlijk gezag bij de politie over de tijd dat de omgang niet nageleefd wordt.
Familie recht heeft verder weinig van doen met waarheidsvinding.
|
|