Stage plus 3 jaar tijdelijke contracten = vast contract?
#1: Stage plus 3 jaar tijdelijke contracten = vast contract? Auteur: Henk69
Geplaatst: zo 21 jun 2009 13:24
Hoi,
Een collega van mijn zus heeft er bijna 3 jaar tijdelijke arbeidscontracten opzitten en zij wordt niet verlengd.
Maar zij heeft direct ervoor een stage gelopen bij hetzelfde bedrijf en afdeling en werkt dus in feite langer dan 3 jaar na aflopen van het laatste contract.
Heeft zij recht op een vast arbeidscontract als er in de CAO geen afwijkingen zijn vermeld?
Bij voorbaat dank voor het antwoord op deze vraag...
|
#2: Auteur: tikSimone
Geplaatst: zo 21 jun 2009 15:03
Het gaat om opeenvolgende arbeidsovereenkomsten. Als zij bijvoorbeeld eerder via een uitzendbureau had gewerkt had dat wel meegeteld, maar nu er sprake is van een stage telt dat niet.
Het antwoord op je vraag is dus: nee.
|
#3: Auteur: Henk69
Geplaatst: zo 21 jun 2009 15:40
Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik had begrepen dat een stage overeenkomst op sommige gebieden wel als een arbeidsovereenkomst geldt omdat er sprake is van een gezagsverhouding, vergoeding enzovoort.
|
#4: Auteur: bona fides
Geplaatst: zo 21 jun 2009 21:16
Ligt er denk ik aan wat dat stage lopen precies inhield. Had de stage duidelijk een onderwijskundig doel (bijv. het schrijven van een scriptie), of was het eigenlijk niets anders dan het verrichten van werk tegen betaling.
|
#5: Auteur: StevenK
Geplaatst: ma 22 jun 2009 7:09
bona fides schreef: | Ligt er denk ik aan wat dat stage lopen precies inhield. Had de stage duidelijk een onderwijskundig doel (bijv. het schrijven van een scriptie), of was het eigenlijk niets anders dan het verrichten van werk tegen betaling. |
Hier sluit ik me bij aan: beoordeeld moet worden of de arbeidsovereenkomsten zodanig in het verlengde van de stage liggen, dat er feitelijk sprake is geweest van een - waarschijnlijk slecht betaalde - eerste arbeidsovereenkomst.
|
|