Rechteloos na derde ziektejaar?
#1: Rechteloos na derde ziektejaar? Auteur: Justine
Geplaatst: za 06 jun 2009 20:30
Iemand is arbeidsongeschikt. Afgekeurd voor 55-70%, uitkering krachtens de WIA. Voor de rest werkt die persoon bij.
UWV arbeidsdeskundige alsmede onafhankelijke arbeidsdeskundige hebben aangegeven dan er 60% loonwaarde kan zijn, gebaseerd op afkeuringspercentage. Die persoon mag maar 20 uur werken.
Er wordt 60% van 20 uur uitbetaald. Echter, werkgever zegt: als jij vaak afwezig bent, gaan we het loon naar beneden bijstellen. Er wordt dus niet betaald op basis van 60% loon, maar op basis van 60% aanwezigheid.
Is die persoon dus ziek, of heeft hij doktersbezoek, of iets anders, wordt het loon gekort door de werkgever.
Kan dat zomaar??
|
#2: Loonwaarde Auteur: memolen
Geplaatst: vr 10 jul 2009 21:23
Om te beginnen bestaat er geen percentage 55-70% WIA. Wel 35-80% WIA.
Als deze arbeidsongeschikte werkt, is de eerste vraag wat er in de arbeidsovereenkomst is geregeld. Is dit een oproepachtig contract dan kan de werkgever alleen betalen wat daadwerkelijk gewerkt wordt. Ik heb niet de indruk dat dit hier het geval is.
Als deze werknemer een arbeidsovereenkomst heeft voor 20 uur per week, dan moet de werkgever in beginsel het bij de functie horende loon betalen. Is er sprake van een CAO? Als de arbeidsdeskundige van het UWV stelt dat de loonwaarde 60% is dan is dit meestal gebaseerd op wel 20 uren aanwezig zijn, maar minder productief zijn, en niet op 40% afwezigheid. Voor een lagere productiviteit kan een lager loon dan het bij de functie behorende functieloon worden afgesproken. Dat kan dus 60% zijn, en op deze verdiensten zal de uitkering worden aangepast. Loonwaarde wordt niet gebaseerd op het afkeuringspercentage, maar op de waarde van de prestatie. Loonwaarde is gekoppeld aan deze functie bij dit bedrijf.
Zoals jij dit beschrijft, kan dit niet. Bij ziekte heeft de werkgever een loondoorbetalingsverplichting, en doktersbezoek dient de werknemer natuurlijk zo veel mogelijk in eigen tijd te regelen. Dat kan als je parttimer bent en zo niet dan is hiervoor vast iets in de CAO geregeld (buitengewoon verlof). Wat geregeld is, is dermate verschillend in CAO of bedrijfsregeling dat ik hier geen zinnig woord over kan zeggen. Dat zal deze persoon zelf moeten uitzoeken.
Een derde ziektejaar bestaat niet, dus ik begrijp de titel niet.
|
|