Gebruik van filmposter of foto uit een film
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

#1: Gebruik van filmposter of foto uit een film Auteur: madurai BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009 16:23
    —
Sorry, ik ben hier nog een keer, maar dit GettyImage gedoe en een schadeclaim van Cozzmoss hebben mij extra paranoid gemaakt.

Ik lees steeds het art. 15a lid 1 Auteurswet dat hier al herhaaldelijk is gepubliceerd, maar het is mij niet altijd duidelijk.

Stel, ik heb een weblog waar ik films bespreek en die ik illustreer met een foto van de poster of van een scène. Moet ik mij zorgen maken dat A-Film of Miramax morgen een schadeclaim in mijn bus sturen (niet omdat ik de film slecht vond, maar omdat ik een poster van de nieuwe James Bond heb geplaatst bovenaan het artikel).

enne..wat is nr. 3 van artikel 15a, waarin staat dat "artikel 25 in acht wordt genomen" ?

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009 23:21
    —
De gehele Auteurswet valt hier na te slaan.

Als je een film bespreekt lijkt het mij op basis van het citaatrecht in principe toegestaan om er een (verkleinde) foto van de poster of van een scène bij te plaatsen. Wel moet je voor zover redelijkerwijs mogelijk de bron en maker van de foto of poster vermelden. Voldoen aan artikel 25 betekent vooral dat je geen wijzigingen in de geciteerde foto mag aanbrengen (verkleinen mag wel).

Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl