wel of geen overeenkomst
#1: wel of geen overeenkomst Auteur: Danoo
Geplaatst: do 07 mei 2009 20:31
Ik ben bezig met de volgende casus: Een boer verkoopt zijn huis+grond aan gemeente maar wil wel de grond die wordt afgegraven door de gemeente. Hij hecht emotionele waarde aan de grond omdat het al eeuwen in de familie is en wil de grond op een ander adres geleverd zien. De gemeente stemt in. De boer betaalt echter niets (schenking?) en er staat niets op papier. De gemeente stort de grond op een verkeerd adres en de eigenaar daarvan bouwt hierop een tuin.
Is hier sprake van een overeenkomst (aanbod aanvaarding-schenking-niets op papier-mondelinge overeenkomst)??
Zo ja, is hier relevante jurisprudentie over??
Ik zou graag jullie visie over deze casus horen!!
|
#2: Auteur: tikSimone
Geplaatst: do 07 mei 2009 21:43
Wij zouden graag eerst de jouwe horen! (RF etiquette)
|
#3: Auteur: Suijkerbuijk
Geplaatst: vr 08 mei 2009 9:15
Quote: | Een boer verkoopt zijn huis+grond aan gemeente |
Dan moet er gewoon iets op papier staan. Een dergelijke verkoop kan niet zonder notariele akte, en het lijkt mij sterk dat een gemeente geen duidelijke koopovereenkomst op laat stellen.
Of staat alleen de bepaling over waar de grond naar toe moest niet op papier?
Of een afspraak al dan niet op papier staat, maakt voor het bestaan van een overeenkomst niet uit. Het probleem van mondelinge afspraken is echter dat je moeilijk aan kunt tonen wat er is overeen is gekomen, als de wederpartij hier anders over denkt of zich de overeenkomst niet kan herinneren.
|
|