Schenden van convenant
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Schenden van convenant Auteur: Vvl BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 18:19
    —
Goedendag,

Ik heb gezien dat er behoorlijk wat topics zijn over convenanten, maar ik kon er toch niet helemaal wijs uit worden. Ik heb de volgende vraag:

Na een aantal jaren samenwonen en samen een kind gekregen te hebben zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan. Dit is via een mediator gegaan, en daarbij is een convenant opgesteld met ouderschapsplan. Dit convenant met ouderschapsplan is daarna ondertekend bij en door de notaris en heeft mijn inziens dus formeel karakter. Tot op heden zijn er geen problemen geweest met het naleven van het convenant, maar ik vermoed dat mijn ex dit convenant wil gaan breken (met name ouderschapsplan). Wat zijn nu mijn rechten? Mag dit zomaar of kan ik mijn ex aan het convenant houden?
Heeft het zin om mezelf voor te bereiden op een rechtszaak o.i.d.?

Alvast bedankt!

#2:  Auteur: klokluider BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 19:40
    —
Het convenant bevestigt de afspraken die ouders onderling hebben gemaakt en daaraan kun je wel wat waarde aan hechten onderling. Helaas hebben deze geen externe werking. Er zijn vele voorbeelden waarbij je uiteindelijk geen ondersteuning van justitie (politie) krijgt ivm het schenden van de omgangsregeling en naar de kinderrechter moet. Deze moet het convenant dan schikken opdat het ook derden werking heeft.

Ik hoop dat het voor jullie en de minderjarige niet zo gaat lopen. Een band hou je door het kind en dat is toch het minste wat je op orde wil houden om je zoon of dochter niet te belasten met jullie problemen.

succes

#3:  Auteur: cvb BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 20:08
    —
klokluider schreef:
Helaas hebben deze geen externe werking.
Proberen z.s.m. alsnog iets af te sluiten, dat wel rechtskracht heeft i.v.m. gewijzigde omstandigheden?

#4:  Auteur: WimWest BerichtGeplaatst: do 07 mei 2009 20:23
    —
Een convenant heeft een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting. Het heeft uiteraard wel een wegende factor, die zwaar meetelt bij een eventuele rechtszaak. Bij niet nakomen kan alsnog via de rechter naleving geeist worden, dat is nu nog niet echt noodzakelijk zolang de inspanning volgens afspraak/convenant verloopt.

#5:  Auteur: klokluider BerichtGeplaatst: za 09 mei 2009 0:00
    —
T.S topic starter

je leest het , bij een rechtszaak. Jouw moraal van het verhaal

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl