Data gijzeling mogelijk?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Data gijzeling mogelijk? Auteur: Natasja_KF BerichtGeplaatst: za 04 apr 2009 14:01
    —
Ik heb een vraag m.b.t. datagijzeling (deze komt anuit mijn werk, en niet vanuit studie)

Casus:
Een IT-bedrijf biedt aan andere personen/bedrijven ruimte aan op een seerver om daar hun data op te plaatsen. Dit kan gaan van een 'simpele' administratie tot een uitgebreide website waarop het gehele bedrijf draait.
Zo'n bedrijf huurt in principe ruimte op de server van het IT-bedrijf.
In hoevere kan het IT-bedrijf de desbereffende data gijzelen als de klant niet meer betaalt?
Ik dacht zelf dat er niet zo veel problemen mee zouden zijn, het is een kwestie van opschorten van nakoming van de verbintenis. Maar nu blijkt dit niet zo gemakkelijk te zijn, zeker als desbetreffende data essentieel is voor de klant. Het heeft iets te maken met de huurdersbescherming, of in elk geval een gelijkwaardig iets.

Ik ben zelf al aan het zoeken geweest naar arresten/artikelen hierover, maar kon niets vinden.

Wie oh wie?

Natasja

#2:  Auteur: Arnoud Engelfriet BerichtGeplaatst: za 04 apr 2009 15:59
    —
Het lijkt mij ook gewoon een kwestie van opschorten van de verbintenis tot het toegang geven tot data. Wat is daar mis mee? De data mag dan waardevol zijn voor de klant, maar dat is mijn auto ook en de reparateur mag die toch echt onder zich houden tot ik de reparatie betaal.

Arnoud

#3:  Auteur: Natasja_KF BerichtGeplaatst: za 04 apr 2009 16:19
    —
Het verschil zit in het feit dat jij zonder auto nog prima kunt bestaan/werken. Zo'n bedrijf kan dat dan niet meer als de toegang tot de dat wordt opgeschort.
Zo schijnt het tenminste te zijn. Ik ben nu dus aan het uizoeken of dat echt zo is.

#4:  Auteur: Arnoud Engelfriet BerichtGeplaatst: za 04 apr 2009 16:51
    —
Ik kan niet werken zonder laptop, toch mag de laptopreparateur ook mijn laptop onder zich houden.

Hooguit kan ik me iets voorstellen bij het argument dat het retentierecht/opschortingsrecht niet proportioneel is gezien de vordering. Iemand duizenden euro's schade per dag berokkenen voor een vordering van 29,95 per maand lijkt me niet redelijk.

Arnoud

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl