Werkweigering??
#1: Werkweigering?? Auteur: Torro
Geplaatst: ma 23 mrt 2009 21:42
Beste mensen,
Ik zit in een vervelende situatie op het werk. Het gaat om het volgende:
Ik heb een vast rooster en werk per periode (4weken) 100 uur. Standaard ben ik 6 dagen vrij achter elkaar om een weekend heen. Nu heb ik een weekendje weg geboekt en gaan naar brussel. Daar heb ik ook enkele afspraken gemaakt.
Het is volgend weekend!
Nou kreeg ik 18/3 een mail met de mededeling dat er maandag 30 een vergadering is waar ik bij aanwezig moet zijn.
Ik heb hen direct op de hoogte gebracht dat ik niet aanwezig kan zijn.
Maar ik moet!
Uiteindelijk een mail gekregen dat ik geen verlof had aangevraagd en dat ze dus het recht hebben een beroep op mij te doen.
Maar dan komt het er dus op neer dat al mijn geplande aktiviteiten in mijn prive leven toestemming moet gaan vragen aan de directie???
Maar hun reactie is: Niet komen is werkweigering!
Dus volgens mij ontslag.... Hmmmm
Wie weet raad?
Met vriendelijke groet
|
#2: Auteur: tikSimone
Geplaatst: ma 23 mrt 2009 22:51
Die dagen van jou zijn toch standaard al vrij? Dat zijn dan toch voor jou geen werkdagen? In die zin kan men het dan moeilijk werkweigering noemen of stellen dat je verlof had moeten aanvragen.
Wel kan het onder de noemer "goed werknemerschap" (7:611 BW) vallen dat je wel komt, maar dat lijkt me wel een beetje van de inhoud van de vergadering, jouw eventuele specifieke inbreng en van bijvoorbeeld de mogelijkheid dat iemand je kan vervangen afhangen. Ik denk persoonlijk niet dat jouw situatie onder de term "dringende reden" (oftewel: een reden voor een ontslag op staande voet vanwege "werkweigering") valt. Aan de andere kant heb je er waarschijnlijk ook weinig belang bij nu een arbeidsconflict te starten.
Wat is wijsheid? Misschien kun je eens kijken of je het zo kunt regelen (gesteld dat je de werkgever wel wat tegemoet zou willen komen): je bereid verklaren, maar dan op voorwaarde dat de werkgever je schade vergoedt . Je hebt immers een weekend weg geboekt en het kost je geld zonder dat je er plezier van hebt als je om deze reden niet kunt gaan, nog los van alle overlast. Want dat valt dan onder het goed werkgeverschap.
Mocht men dat niet willen, dan denk ik niet dat ze je aan op de vergadering moeten komen kunnen houden.
|
|