flexwerker (na 4 jaar geen verlenging contract)
#1: flexwerker (na 4 jaar geen verlenging contract) Auteur: apconius
Geplaatst: ma 23 mrt 2009 13:11
beste mensen,
Ik studeer sinds kort zelf rechten, maar helaas nog geen arbeidsrecht gehad. Nu zit ik zelf toch in een situatie waarbij ik juridisch wat meer kennis zou willen hebben en dus maar besloot om mijn vraag hier te posten.
Ik werk sinds 22-06-2005 via PFlex bij een bedrijf. Mijn contracten zijn steeds van tijdelijke aard (volgens mij was het steeds een half jaar).
De CAO die van toepassing is:
http://www.vpo.nu/assets/vpo/VPOpublicaties/VPO%20CAO%20webversie%20feb%202008.pdf
Zoals daarin aangegeven (zie art. 6 lid1 sub a) gaat de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd na 182 weken over in een overeenkomst voor onbepaalde tijd.
Nu heeft mijn werkgever aangegeven dat ze mij na 28 juni geen nieuw contract aan kunnen bieden vanwege de juridische consequentie's.
Ze gaven mij de optie om 3 maanden niet te werken om vervolgens weer met een flex-contract te beginnen. Iets wat ik principieel al niet zie zitten.
Ik begrijp niet geheel hoe zij bij 28 juni komen (immers zijn de 182 weken bij mijn berekening al voorbij).
Ik vroeg me daarnaast af of er wellicht andere regels van toepassing zijn omdat de "COA voor Medewerkers van Payroll Ondernemingen" pas vanaf 2006 bestaat. Ik kon in ieder geval hier niet echt gemakkelijk iets over vinden.
Wel heb ik het boek "rechten van flexwerkers" van Mark Diebels besteld en doorgekeken, maar ook hier vond ik niet echt veel informatie waar ik iets aan had.
graag dus jullie advies en visie omtrent deze casus.
Alvast bedankt!
|
#2: Auteur: klokluider
Geplaatst: ma 23 mrt 2009 19:55
ik kan mij voor de geest halen dat een flexwerker een vast contract krijgt indien hij zijn voor de 4 keer wordt verlengd. In jouw geval zou dat dus na 24 maanden zijn in plaats van de 3,5 jaar die in de CAO staat.
daarnaast is het zo dat de teller niet doorloopt bij tussenpozen langer dan 3 maanden, 3 maanden telt gewoon mee. Daarnaast is de termijn van 36 maanden gesteld voordat een tijdelijke overeenkomst automatisch wordt omgezet in een vast dienstverband. (er kunnen afwijkende regelingen zijn in de CAO, maar dat geldt m.i. voor de maximale duur van tijdelijke dienst verbanden en niet voor het aantal tijdelijke contracten die op 4 staat.
Op 31 december 2008 waren de 182 weken (183 weken) voorbij zodat er geen sprake meer behoeft te zijn van juridische consequenties voor een nieuwe tijdelijke overeenkomst. M.i. zou je op grond van de CAO nu al een vast dienstverband moeten hebben.
|
#3: Auteur: apconius
Geplaatst: ma 23 mrt 2009 23:21
he, bedankt voor je reactie!
In het boek van Mark Diebels wordt in ieder geval ook vermeld dat de CAO het max aantal keer aanbieden van een nieuwe tijdelijke overeenkomst kan verhogen.
Maar ik dacht inderdaad hetzelfde over het feit dat ik nu eigenlijk al een overeenkomst voor onbepaalde tijd zou moeten hebben.
beetje vreemd dat zij met 28 juni aan komen zetten.
|
#4: Auteur: apconius
Geplaatst: wo 01 apr 2009 13:16
mijn werk heeft inmiddels laten weten dat P/Flex een verkeerde berekening had gemaakt en dat ik dus inderdaad nu een overeenkomst voor onbepaalde tijd heb bij hun.
P/Flex stuurt mij een nieuw contract op... ben benieuwd of ze daar nog rare dingen aan hebben toegevoegd. Het zou gewoon mijn laatste contract moeten zijn alleen dan voor onbepaalde tijd, echter heb ik toch zo'n voorgevoel dat ze zullen proberen om gewoon maar iets in elkaar te knutselen.
|
|