Baas (inlener) biedt jaarcontract aan....maar....
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Baas (inlener) biedt jaarcontract aan....maar.... Auteur: ylias BerichtGeplaatst: di 17 mrt 2009 9:48
    —
Sinds een jaar en 4 maanden werk ik via het uitzendbureau. Nu wil het bedrijf (inlener) waarvoor ik werk mij een jaarcontract aanbieden, maar het uitzendbureau steekt daar een stokje voor. Het uitzendbureau zegt dat het bedrijf mij in vaste dienstverband moet aannemen en niet een jaarcontract mag aanbieden. Ik ben namelijk al 3 keer voor korte tijd ziek geweest. Is dit zo wettelijk geregeld?

Nu kan ik wel eerst een detacheringscontract krijgen via het uitzendbureau voor 6 maanden en daarna pas een vaste aanstelling bij het bedrijf waarvoor ik werk, maar moet het uitzendbureau mij dan ook niet een vast dienstverband aanbieden?

En ik wil graag in dienst bij dit bedrijf, maar zonder tussenkomst van het uitzendbureau, kan ik er niet onderuit komen op de een of ander manier, zonder eerst een detacheringscontract. Ik hoef niet meteen een vaste aanstelling, maar de wet bemoeit zich er nu ongevraagd mee? Is dit echt niet te omzeilen?

#2:  Auteur: WimWest BerichtGeplaatst: di 17 mrt 2009 9:57
    —
Een jaarcontract is een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met maximaal een proeftermijn van een jaar. U mag gaan en staan waar u wilt, ook als u ziek bent geweest.

Op welke wet baseert het uitzendbureau deze slavenovereenkomst?

#3:  Auteur: Suijkerbuijk BerichtGeplaatst: di 17 mrt 2009 10:39
    —
Quote:
Op welke wet baseert het uitzendbureau deze slavenovereenkomst?

Ketenbepaling van 7:668a BW.
Als meer dan 3 voor bepaalde tijd arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd.

Voor het uitzendbureau gelden hierop uitzonderingen, zodat een uitzendbureau meer bepaalde tijdscontracten achter elkaar kan plaatsen, zonder aan een contract voor bepaalde tijd vast te zitten.

Het uitzendbureau heeft de ziekteperiode kennelijk aangemerkt als einde van een contract, en na de ziekteperiode is (in ieder geval in hun admninistratie) een nieuwe contract gaan lopen. Volgens het uitzendbureau zit je dan in je vierde opvolgende contract.

De inlener wordt aangemerkt als opvolgend werkgever, en deze heeft geen uitzonderingen op de regel van 7:668a BW. Het contract bij deze werkgever zou dan het vijfde opvolgende contract zijn, en daarmee van rechtswege een contract voor onbepaalde tijd.
Let op: van rechtswege! Ook als partijen samen een overeenkomst tekenen voor een jaar, kan de werknemer er zich op beroepen dat dit toch een contract voor onbepaalde tijd is.

Het "stokje" dat het uitzendbureau er voor steekt, is slechts een waarschuwing aan de inlener, dat een nieuw contract zal worden aangemerkt als voor onbepaalde tijd.

#4:  Auteur: christine-4@hotmail.com BerichtGeplaatst: di 17 mrt 2009 16:38
    —
Is dat ook door te trekken naar een detacheringsovereenkomst?

Stel ik heb 3 keer een halfjaarcontract gekregen bij bedrijf A die mij heeft gedetacheerd bij bedrijf B.
Nu wil B mij overnemen wanneer mijn 3e jaarcontract is verlopen.
B biedt mij vervolgens een jaarcontract aan.
Kan dat of moet dat dan een contract voor onbepaalde tijd zijn?
En stel dat ik dat jaarcontract teken, is dan 7:668a ook van toepassing (laatste zinsnede van dat artikel)??

#5:  Auteur: Suijkerbuijk BerichtGeplaatst: di 17 mrt 2009 17:29
    —
Quote:
Is dat ook door te trekken naar een detacheringsovereenkomst?

De overeenkomst tussen u en het detacheringsbureau is ook een arbeidsovereenkomst, net zoals een uitzendovereenkomst dat ook is.

Quote:
biedt mij vervolgens een jaarcontract aan.
Kan dat of moet dat dan een contract voor onbepaalde tijd zijn?
En stel dat ik dat jaarcontract teken, is dan 7:668a ook van toepassing (laatste zinsnede van dat artikel)??

De werkgever kan een jaarcontract aanbieden, en de werknemer kan dit ook ondertekenen. De werknemer kan zich echter altijd op het standpunt stellen dat de overeenkomst als een cotract voor onbepaalde tijd moet gelden.
In het verleden is het wel voorgekomen dat de werknemer min of meer gedwongen werd tot dit standpunt. Het UWV gaf dan aan dat er sprake was van een contract voor bepaalde tijd, en dat als de werknemer desondanks akkoord ging met de beeindiging van dit contract, het UWV de werknemer als verwijtbaar werkloos beschouwde (dus geen ww-uitkering toekende).

#6:  Auteur: christine-4@hotmail.com BerichtGeplaatst: di 17 mrt 2009 17:58
    —
Quote:
De werknemer kan zich echter altijd op het standpunt stellen dat de overeenkomst als een cotract voor onbepaalde tijd moet gelden.

Het doet er dan dus niet toe dat je dan in dienst komt bij bedrijf B, omdat B je als het ware heeft ingeleend kunnen die voorgaande contracten bij bedrijf A worden doorgetrokken naar bedrijf B?
Het jaarcontract wat B jou dan aanbiedt kan dus gezien worden als het vierde contract in de zin van 7:668a?

Bovendien, wanneer de werknemer dan stelt dat het laatste contract (dus het jaarcontract bij bedrijf B) als vast contract dient te gelden, moet B hier dan in mee gaan of heeft B nog verweermiddelen?

#7:  Auteur: opelkadetje BerichtGeplaatst: di 17 mrt 2009 20:50
    —
heb net zelf in een soortgelijke situatie gezeten.

je zit nog in fase a van de uitzendbasis, dus flexwet.. deze geldt de 1e 78 weken.

er is verschil tussen als je gedetacheert bent, of als uitzendkracht.
wat dat verschil is weet ik niet daar ik zelf uzk was en dat alleen voor mij interresant was.

bij ziekte stopt je contract en begint op het moment dat je beter bent, deze contracten worden gezien als 1 van de 3 die je werkgever je mag geven voordat je wettelijk gezien (je 4e contract) als onbepaalde tijd gaat gelden.

in jou geval dus, ben je in princiepe in vaste dienst van het uitzendburo, wil het bedrijf je overnemen moeten ze je onbepaalde tijd aanbieden.
doen ze dit niet dan moet het uitzendburo je voorzien van werk aangezien voor hun ook die regeling geldt.

ex collega van mij zat 6 mnd voor mij in die schuit, en uzb heeft hem dan door deze situatie ook een vast dienstverband moeten aanbieden, uiteindelijk is dit uitgedraaid op werken en leren traject in wat hij graag wilde maar op initiatief van het uzb.

#8:  Auteur: ylias BerichtGeplaatst: di 17 mrt 2009 20:58
    —
Quote:

Ketenbepaling van 7:668a BW.
Als meer dan 3 voor bepaalde tijd arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd.

Voor het uitzendbureau gelden hierop uitzonderingen, zodat een uitzendbureau meer bepaalde tijdscontracten achter elkaar kan plaatsen, zonder aan een contract voor bepaalde tijd vast te zitten.

Het uitzendbureau heeft de ziekteperiode kennelijk aangemerkt als einde van een contract, en na de ziekteperiode is (in ieder geval in hun admninistratie) een nieuwe contract gaan lopen. Volgens het uitzendbureau zit je dan in je vierde opvolgende contract.

Hier zijn toch ook duidelijke regels aan gebonden? Hoelang mag de ziekteperiode duren, voordat er een nieuwe contract loopt via het uitzendbureau?

Stel ik stop met het werken via het uitzendbureau en ook bij de inlener en na een tijdje soliciteer ik direct bij de inlener, is deze nog steeds verplicht mij een vaste aanstelling te geven?

#9:  Auteur: opelkadetje BerichtGeplaatst: di 17 mrt 2009 21:00
    —
ziekteperiode kort of lang maakt niet uit.
1 dag ziek is gelijk stop contract.

#10:  Auteur: irene21 BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010 20:12
    —
ik begrijp deze verhaal niet meer

zit in fase b nu
3 tijdelijke contracten gehad bij hetzelfde inlener via uzb in fase B.
inlener wilde mij een jaarcontract geven maar kon niet omdat ze mij meteen in vaste dienst moesten aannemen. werk nog steeds via uitzendbureau vierde tijdelijk contract fase B is het nu. ik kan nog 4 tijdelijke contracten krijgen via uzb dan kan ik doorstromen naar fase c
sta geheel machteloos in deze situatie Crying or Very sad

#11:  Auteur: opelkadetje BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010 20:29
    —
die regel is geldig in fase a... dus alleen de eerste anderhalf jaar.
jij geeft al aan in fase b te zitten dus zit je gewoon via uzb en heb je daar geen recht op.

#12:  Auteur: John50 BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2010 12:23
    —
Artikel 7:691, lid 1 Burgerlijk Wetboek (BW) zegt dat artikel 7:668a BW pas van toepassing is nadat de werknemer 26 weken arbeid heeft verricht.

Van de termijnen in art. 7:691 BW kan afgeweken worden bij collectieve arbeidsovereenkomst (cao). Uitzendkrachten zijn collectief met de uitzendbranche overeengekomen om de termijn van 26 weken te verlengen naar 78 weken. Tevens hebben de uitzendkrachten in collectief verband met de uitzendbranche afgesproken om de termijnen in art. 668a te verlengen. Deze twee afwijkingen zijn vormgegeven in de fasen-systematiek van de CAO voor Uitzendkrachten 2009-2014.

De uitzendkrachten hebben dus met de uitzendbranche hele slechte afspraken gemaakt omtrent de regeling van opvolgende arbeidsovereenkomsten.

De inlenende werkgever kan tevens met zijn werknemers in collectief verband afwijken van de termijnen in art. 668a BW. Of dat is gebeurd kan je lezen in bijvoorbeeld de cao van de inlener. Meestal maken de werknemers van de inlenende werkgever geen afspraken over verslechtering van de regeling van opvolgende arbeidsovereenkomsten. Als in deze situatie een uitzendkracht en een uitzendbureau minimaal drie uitzendovereenkomsten hebben gesloten, de uitzendkracht vervolgens in dienst treedt bij de inlener, dan geldt art. 668a BW onverkort. De inlenende werkgever kan dan geen tijdelijke arbeidsovereenkomst aanbieden.

Een werkgever die structureel tijdelijke arbeidsovereenkomsten aangaat met werknemers, heeft niet het beste voor met werknemers.

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl