Ontslag ivm reorganisatie terecht ??
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: Ontslag ivm reorganisatie terecht ?? Auteur: west1976 BerichtGeplaatst: za 07 mrt 2009 23:34
    —
Hallo,

Mijn baas heeft mij vrijdagmiddag 6 maart 2009 verteld dat ze gaan reorganiseren en dat mijn functie van marketingmanager komt te vervallen. Gezien de situatie in de markt konden ze niks anders doen dan mijn functie op te zeggen. De andere 2 medewerkers van de marketingafdeling konden wel in dienst blijven zei hij want die waren meestal bezig met nabel werk om klantenafspraken te maken voor in de werkplaats. De werkplaats, after sales genoemd liep nog wel goed dus daar zag hij nog geen reden tot ontslag. Wel heeft de directeur bezuinigingsmateregelen aangekondigd bij het personeel. Nu hebben ze mij een voorstel gedaan om tot 1 mei 2009 in dienst te blijven maar dat ik vrijstelling krijg van het werk maar mijn auto en spullen (mobiel, laptop) moet ik voor 1 april inleveren. Het gaat om een autobedrijf met meerdere dealerschappen en die meerdere bv heeft in verschillende plaatsen. Ik sta zelf op de loonlijst bij de grootste bv die het meest winstgevend is geweest altijd (VALT HET PEUGEOT DEALERSCHAP ONDER). Ik had niks zien aankomen en was stomverbaasd. Ze hebben ook 2 verkopers ontslagen die op de loonlijst stonden bij 2 andere bv´s dan waar ik op stond. Ze hadden wel voor deze medewerkers blijkbaar een andere oplossing in de vorm van bij een andere baas heb ik later begrepen. Mij is niks voorgesteld en ze hebben geen oplossing of andere functie binnen het bedrijf of elders aangeboden. Vreemde situatie, maar wat zou u mij adviseren? Ik heb niks geen omzetcijfers gezien of balansrekening. Kunnen ze mij zomaar ontslaan of moeten ze mij aantonen dat ze werkelijk in de rode cijfers staan?

#2:  Auteur: WimWest BerichtGeplaatst: zo 08 mrt 2009 10:43
    —
Nee, enkel als mededeling is dit niet mogelijk. Zij zullen via het CWI herstel UWVWerk Bedrijf een ontslagvergunning moeten aanvragen. Deze zullen ook daadwerkelijk naar de cijfers kijken en hoor en wederhoor toepassen. Kiezen ze voor de korte weg, dan gaan ze naar de kantonrechter en zullen zij wederom moeten aantonen dat reorganisatie de enige mogelijkheid is om het bedrijf te laten functioneren.

Allereerst zal je een brief (aangetekend) moeten schrijven waarin je stelt niet akkoord te gaan met de ontbinding en dat je beschikbaar stelt voor het verrichten van de bedongen arbeid. Zij zullen dan verder bovenstaande stappen moeten ondernemen.

Vraag: Is er een OR?
Is er een CAO?
Hebben ze het first in-last out principe ( in nieuwe vorm) toegepast
Hebben ze het ontslag schriftelijk aangekondigd.
Ben je lid van een vakbond of heb je een rechtsbijstandverzekering (inschakelen)

Indien de emolumenten zoals de auto van de zaak behoort bij de arbeidsovereenkomst kunnen zij deze niet vorderen, net als tankpas, GSM, laptop etc.
Zodra je dit inlevert, ga je min of meer akkoord met hun voorwaarden. Dus dit zeker niet doen.

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl