verdelen inboedel en woning na samenwonen
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: verdelen inboedel en woning na samenwonen Auteur: MicraKit BerichtGeplaatst: ma 02 mrt 2009 21:39
    —
Na een relatie van 10 jaar gaan mijn partner en ik uit elkaar. Zoals bij zovelen gaat het vanaf dan helemaal mis. Ik zou graag antwoord willen hebben op een aantal vragen.

We hebben geen samenlevingscontract opgesteld. Ik heb hier meerdere malen om gevraagd, maar hij heeft dit geweigerd.

1. wie mag er in de woning blijven wonen?
In principe kunnen we beide de woning overnemen. Hij wil graag in het huis blijven, omdat hij meer binding heeft met het dorp (is er opgegroeid) en wil mij daarom weg hebben. Aan de andere kant heb ik minder salaris en daarom kom ik moeilijker aan een andere woning dan hij. Maakt dat uit bij de beslissing wie in de woning mag blijven?

2. hoe wordt de inboedel verdeeld?
Alle meubels, van woonkamer tot slaapkamer, zijn door zijn ouders betaald en aan ons gegeven. Zo zijn de wasmachine en droger door zijn oma betaald en aan ons gegeven. Het is dus een schenking geweest aan ons beiden. Maken we nu beiden aanspraak op de helft van de inboedel? Of komt alles aan hem toe, omdat het aantoonbaar is dat zijn ouders / oma alles betaald hebben?

Bedankt voor het advies.

Groeten,
Kitty

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 03 mrt 2009 0:26
    —
Ik neem aan dat het om een huurwoning gaat (maar is niet helemaal duidelijk). In principe kun je door de rechter laten beslissen wie in de woning mag blijven, als jullie er dus samen echt niet uitkomen. Het komt voor de rechter neer op een belangenafweging die in dit geval volgens mij niet eenvoudig is.

Als de inboedel is geschonken aan beiden, dan maken jullie ieder aanspraak op de helft.

#3:  Auteur: MicraKit BerichtGeplaatst: di 03 mrt 2009 9:36
    —
Het gaat om een koopwoning, niet om een huurwoning. Dat was ik inderdaad vergeten te vermelden. Hij vind dat ik minder recht heb op de woning, omdat ik degene ben geweest die een punt heeft gezet achter de relatie. Op de vraag waarom hij niet naar een andere woning wil kijken, krijg ik het antwoord dat hij aan enige luxe is gewend en daarom niet in een appartement wil gaan wonen. Ik vind de redenen een beetje dubieus, want omdat het een koopwoning is heb ik net zo veel recht op het huis als hij. Het huis staat op beide namen en ieder heeft evenveel bijgedragen aan de woonlasten en de hypotheek.

Over de meubels geeft hij nu aan dat zijn ouders / oma deze aan hem geschonken hebben en niet aan ons beiden. We hebben samen de meubels uitgezocht en naar mijn mening is er nooit sprake van geweest dat de meubels alleen aan hen toekwamen.

Ik ga rechtsbijstand inschakelen om mijn positie te versterken en misschien is hetw el verstandig om het voor de rechter te laten komen.

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl