Oproep aan liefhebbers van de rechtstaat!
| |||||||||||||||||||||||||||||||
|
Ik zoek belangstellende (aankomende) juristen die willen meewerken aan de oprichting van een stichting die zich gaat inzetten voor het behoud en verdedigen van de rechtstaat in Nederland in het algemeen, ten tijden van terrorismebestrijding in het bijzonder.
De overheid ziet de vrijheid van de burger steeds meer als een hindernis voor een efficiënte bestrijding van het terrorisme. Hierdoor zijn verregaande beperkingen van o.a. de vrijheid van meningsuiting te verwachten. Mensen zullen in de toekomst niet meer vrijelijk durven discussiëren, en bijvoorbeeld websites niet langer durven bezoeken die de vrijheid van meningsuiting verdedigen, omdat hun Internetverkeer door Big Brother in de gaten wordt gehouden. Dit zal leiden tot angstige burgers, die niet alleen te vrezen hebben van terrorisme, maar meer nog van hun eigen overheid. Voorlopige hechtenis kan in de toekomst twee jaar en 90 dagen gaan duren, zonder dat een verdachte en diens verdediging inzage krijgen in de (herkomst van) stukken. Dit is de bijl in de wortel van de democratische rechtstaat, waardoor niet het terrorisme zal afnemen, maar wel de burgerlijke vrijheden, die we zo duur hebben moeten verwerven. Guantanamo Bay is dan niet ver meer verwijderd. Ik zoek mensen die het boek Crisis in de rechtstaat van Britta Böhler hebben gelezen en haar vrees delen, dat de rechtstaat stukje bij beetje afgebroken dreigt te worden. Nu beschikken we nog over een redelijk democratisch ingestelde regering. Maar wat doet een volgende regering met de uitgebreide bevoegdheden? In het verleden is het altijd de overheid geweest die de grootste misdaden beging tegen de mensheid. Zijn er hier mensen, die een soortgelijk gezond wantrouwen aan de dag durven leggen en bereid zijn te strijden voor behoud van onze rechtstaat? Laatst aangepast door OhJaJôh? op ma 21 feb 2005 14:32, in totaal 1 keer bewerkt |
Ik heb het boek niet gelezen, maar ik neem met toenemend afgrijzen waar dat deze regering onze grondwet als kind met het badwater weggooit. Is het een erg goed boek? En wat wil je met die mensen gaan doen dan? Laatst aangepast door Duch op vr 18 feb 2005 11:05, in totaal 1 keer bewerkt |
Ja, een geweldig boek. Maar ik houd dan ook een beetje van Britta Boehler, hihi.
Ik sluit me niet zo snel aan bij organisaties, maar je hebt in elk geval mijn onverdeelde mentale steun! Al is het wellicht wat zijdelijngs, hier een welhaast cynisch of absurd klinkend stukje uit het advies van de Nederlandse orde van Advocaten m.b.t. het "Wetsvoorstel bijzondere bevoegdheden tot opsporing van terroristische misdrijven":
|
Je kunt op je vingers natellen dat straks de terrorismebepalingen ook voor gewone gevallen gaan tellen. Zo gaat dat namelijk altijd. Ik denk dat de bekende werken van Kafka en Orwell zeer actueel worden.
Een hoop mensen denken: het overkomt mij niet, want ik hou mij altijd netjes aan de wet. Maar door deze wetgeving onstaat de kans dat je als keurig gedragende burger zonder kans op weerwoord achter de tralies komt. Deze wetgeving werkt nu eenmaal willekeur in de hand. Je ziet al wat de nieuwe terreurwetgeving in de VS voor een effect heeft. Senator Ted Kennedy is al een aantal keer de toegang tot een vliegtuig geweigerd, omdat zijn naam overeenkwam met een vermeende terrorist. |
|
Het boek Crisis in de Rechtsstaat is echt een aanrader hoor! |
"Het zal mij worst wezen" <<< ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Snap 'm niet ... hoezo? |
Niet zo heel lang geleden was er een alleraardigst themanummer van Ars Aequi over de rechtstaat.
Voor iedereen die zich graag verdrinkt in de loze rethoriek van anti-democraten als Böhler is dat echt een aanrader, want het lijkt erop dat het concept van een democratie, of zelfs van een staat en van de functie van een regering aan deze lieden geheel vreemd is, en gesubstitueerd wordt door een concept waarin binnen een bepaald verband vooral alle leden van dat verband maar vooral vrij moeten zijn in hun doen en laten. Hierbij wordt vergeten dat, ondanks dat onze grondwet en de daaraan geliëerde wetten eigenlijk geen horizontale werking kennen, deze wel door veel leden van onze maatschappij gewenst of zelfs aangenomen wordt. Elke staat, elke regering, elk overheidsorgaan heeft als primaire taak het algemeen belang te beschermen. Bescherming tegen aanslagplegende extremisten is niet mogelijk met strafdreiging en daarom zijn er in een tijdperk van aanslag-dreiging zwaardere opsporings- en vervolgingsmethoden nodig. Maar om nu te gaan roepen dat die democratische rechtstaat hierdoor aangetast wordt, vind ik erg kortzichtig. |
De nieuwe maatregelen van de regering zijn op zijn minst kapitaalverspilling en naar mijn mening inderdaad een aantasting van de democratische rechtsstaat. |
Gezien de enorme hoeveelheid stichtingen en verenigingen die Nederland telt vind ik het op zijn minst merkwaardg dat er op dat punt nog niet één in NL bestaat. BOF zit al in de buurt, maar is te beperkt. Voor de rest heb ik nog niks kunnen vinden. Persoonlijk sta ik wel sympathiek tegenover het idee. |
Daar en ik het echt niet mee eens. Dit kabinet (evenals sommige vorige kabinetten helaas) heeft al eerder aangetoond het niet altijd al te nauw te nemen met de grondwet, getuige het huidige met de grondwet strijdige gemeenterecht. En waar het bij het gemeenterecht nog te doen is, is dat zeker niet het geval waar het de grondrechten betreft. Tuurlijk moet er iets gebeuren, maar ik wordt een beetje misselijk van alle politici die zich er als eerste bij om te verkonidigen dat deze maatregelen nodig zijn. Het lijkt erop dat men zo graag zijn handien in onschuld wil kunnen wassen als er iets gebeurt, dat evenwichtige wetgeving niet gewenst is zodra het gaat om terrorisme. |
Dat je de afbraak van de democratische rechtstaat wenst te negeren is je goed recht. Om Böhler een anti-democraat te noemen is ronduit stupide. Onbeperkte bevoegdheden aan de overheid willen geven, zonder dat daar democratische controlemogelijkheden tegenover staan, getuigt van een naïef vertrouwen in diezelfde overheid. Die kan namelijk fouten maken. Nu hebben we nog de betrekkelijk rechtlijnige Donner als minister van Justitie, maar stel je Wilders of Eerdmans eens voor in dezelfde functie. Die zouden een forum als dit kunnen verbieden, want dat zou al snel een staatsgevaarlijk karakter kunnen krijgen, nietwaar? Terrorisme bestrijd je bovendien niet met het strafrecht, maar door de oorzaken erachter te identificeren en weg te nemen. Zolang Marokkaanse jongens hier op hun websites kunnen kijken naar beelden van Israëlische shovels die hele Palestijnse huizenblokken omverhalen, zal het extremisme onder deze jongeren niet verdwijnen. Integendeel. Zij identificeren zich met de slachtoffers van deze staatsterreur en voeden daarmee hun haat jegens het 'ongelovige' Westen. Niet goed te praten, maar wel verklaarbaar. Zij zien zich als moslimbroeders. Let op: deze mening wordt gedeeld door het hoofd van de AIVD, niet een echt verdachte bron dus, lijkt mij. Niet de repressie, maar de dialoog moet moslims ervan weerhouden om te radicaliseren. De maatregelen van deze regering zullen dus het terorrisme niet doen afnemen, maar wel onze grondrechten aantasten, onze vrijheid om met ekaar te discussiëren, te telefoneren, websites te bezoeken, zonder dat Big Brother ons als potentiële staatsvijand beschouwt, alleen maar omdat we bijvoorbeeld kritisch willen zijn. Toekomstmuziek of nu al bittere realiteit? In sommige Amerikaanse bibliotheken hangen waarschuwingen voor bezoekers die informatie willen raadplegen op Internet. Door de Amerikaanse Patriot Act mag de overheid namelijk zonder enige verdenking, van iedereen persoonlijke gegevens opvragen. Het is dan ook al gebeurd dat de koper van een door de overheid als onwelgevallig beschouwd boek, is gearresteerd op aanwijzingen van een boekhandel. Lees ook eens 1984 van George Orwell. Slaap lekker verder, Steven! |
![]() |
Please elaborate. De 'democratische rechtstaat' is geen synoniem voor 'ongelimiteerde vrijheid van burgers'. Begrijp me niet verkeerd: ik ben van mening dat het respect voor de fundamentele mensenrechten één van de belangrijkste verworvenheden is van de moderne rechtstaat. Daarbij wekt mevrouw Böhler de indruk een plubliciteits-geil iemand te zijn, die idealen verdraait en zelfs mensen die met de bijl aan de wortels van de rechtstaat staan te hakken verdedigt.
Laatste keer dat ik keek was er voor elke handeling nog steeds voor elke handeling een minister uiteindelijk verantwoordelijk. En aangezien diezelfde minister door de volksvertegenwoordiging gecontroleerd wordt, is er in mijn optiek nog steeds sprake van democratische controle.
Briljant: terrorisme moet je niet vervolgen, maar voorkomen door de vrije nieuwsgaring aan banden te leggen ?
Ah, dat is het. Jij hebt duidelijk ervaring met extremisten. Ik ben zelf in een extreem-rechts omgeving opgegroeid en als ik als kijk hoe één en ander er daar aan toe gaat, zie ik persoonlijk niet heel veel ruimte voor een dialoog met extremisten uit de islamitische hoek. Ook belangrijke doelen als het algemeen laten gelden van de sharia doen mij vermoeden dat er niet erg veel ruimte is voor een dialoog.
Oneens, zie boven.
Ik ben misschien teveel een idealist, maar ik zie niet in hoe bij de huidige stand van zaken dit zal gebeuren.
Ik zie ook niet in hoe je extremisme in kaart kunt brengen zonder bevoegdheden daartoe.
In de US worden ook nog steeds mensen geëxecuteerd.
Een ouwe lul als ondergetekende kan z'n klassiekers ![]()
Dat heb je helemaal goed; ik slaap er niet slechter om. |
Rechtenforum.nl -> Actualiteiten
Tijden zijn in GMT + 2 uur |
|