Wet Kopen op Afstand geldig bij aankoop website?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Wet Kopen op Afstand geldig bij aankoop website? Auteur: LinL BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 0:58
    —
Hallo,

Stel, je koopt als particulier een website van een bedrijf en je krijgt na betaling zoals afgesproken alle toegangs- en inloggegevens. Ook wordt het domein meteen overgeschreven op je naam.

Echter, binnen 7 dagen zie je toch af van de koop. Kun je je dan ook beroepen op de Wet Kopen op Afstand? Terwijl je bij wijze van spreken de hele site gekopieerd kunt hebben en kunt gaan gebruiken en de koop dus eigenlijk fake is?

Graag jullie reactie!

Vr. gr.
LinL

#2:  Auteur: Lesleytje. BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 12:39
    —
Het lijkt mij dat Burgerlijk Wetboek 7, Titel 1, Afdeling 9A gewoon van toepassing is. Het betreft hier immers de afdeling die strekt tot het onderwerp overeenkomsten op afstand.

Op grond van art. 7:46d lid 1 BW heeft de koper het recht gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Lid 4 van hetzelfde artikel bevat echter enkele uitzonderingen waarbij lid 1 niet van toepassing is. Het zou kunnen dat de aankoop van een website valt onder sub b en dan ten derde: door hun aard niet kunnen worden teruggezonden.

#3:  Auteur: Arnoud Engelfriet BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 12:51
    —
Ik twijfel of een website te zien is als een 'zaak'. Het is tenslotte eerder een verzameling bestandjes met een logincode. Maar goed, als je het onder 'dienstverlening' schaart, bestaat er ook een annuleringsrecht.

Arnoud

#4: Re: Wet Kopen op Afstand geldig bij aankoop website? Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 13:23
    —
LinL schreef:
Terwijl je bij wijze van spreken de hele site gekopieerd kunt hebben en kunt gaan gebruiken en de koop dus eigenlijk fake is?

Met die site kun je dan toch niks, omdat je geen toegangs- en inloggegevens hebt? Als je een ontwerp kopieert en dat gaat gebruiken zul je inbreuk maken op het auteursrecht.

#5: Re: Wet Kopen op Afstand geldig bij aankoop website? Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 17:26
    —
LinL schreef:
Kun je je dan ook beroepen op de Wet Kopen op Afstand?

Die regeling is alleen van toepassing op:
Quote:
de overeenkomst waarbij, in het kader van een door de verkoper of dienstverlener georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;

Het overnemen van een website gebeurt in het algemeen niet "in het kader van een door de verkoper of dienstverlener georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand". Tenzij de verkoper handel drijft in websites, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk.

Dus koop op afstand is vermoedelijk niet van toepassing.

#6:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009 17:44
    —
Ik vraag me trouwens ook af of het overnemen van een website wel aangemerkt kan worden als een consumententransactie. Een website al toch al snel als een onderneming aangemerkt worden, zeker als ervoor betaald wordt en het aankomen van een onderneming(sactiviteit) is niet als een consumententransactie aan te merken.

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl