Vraag over betaling uren.
#1: Vraag over betaling uren. Auteur: kleine_rood
Geplaatst: di 17 feb 2009 22:44
Ik werk sinds kort op basis van een arbeidsovereenkomst. In mijn contract staat dat ik werkzaam ben voor 16 uur in de week (twee vaste dagen) en een salaris van X € bruto per maand.
Ik heb in het verleden in de horeca gewerkt en op uitzendbasis en daar was ik gewend dat ik elke dag die ik gewerkt had tegen een uurloon uitbetaald kreeg.
Nu kom ik erachter ik de ene maand acht dagen werk de andere maand negen en sommige maanden zelfs 10 dagen in de maand.
Mijn vraag is of ik elke maand X € ontvang of dat dat per maand wisselt omdat ik dus niet elke maand evenveel dagen werk.
Bij voorbaat dank voor de reactie.
|
#2: Auteur: Loetje
Geplaatst: di 17 feb 2009 22:54
Eigenlijk krijg vrijwel iedereen gewoon per uur betaald.
Vaak wordt er standaard uitgegaan van een jaarsalaris. Deel je dat door 12 dan heb je het maandsalaris, deel je dat door 52 dan heb je het weeksalaris, en deel je dat door het aantal uren dat er in een jaar zit dan heb je het uurloon.
|
#3: Auteur: Big Alf
Geplaatst: di 17 feb 2009 23:28
Als je bijvoorbeeld alleen de weekenden werk, kan dit voorkomen.
Niet iedere maand heeft evenveel weekenden.
Deel je afgesproken loon eens door 16, dan weet je jouw bruto uurloon.
Vergelijk dit dan met het aantal uren dat je in de afgelopen maanden hebt gewerkt.
|
#4: Auteur: kleine_rood
Geplaatst: wo 18 feb 2009 0:14
stel mijn uurloon is X €. De ene maand heb ik acht dagen gewerkt acht uur per dag. De andere maand heb ik 10 dagen gewerkt ook acht uur per dag.
klopt het dan dat ik de ene maand 8x8xuurloon verdien
en de andere maand 10x8xuurloon verdien?
Dat vraag ik mij dus af. Er kan een verschil van twee dagen inzitten en krijg ik dan toch hetzelfde maandloon?
|
#5: Auteur: ilonka
Geplaatst: wo 18 feb 2009 0:17
Ongeacht het aantal dagen dat je werkt in een bepaalde maand, krijg je gewoon het overeengekomen bruto maandsalaris uitbetaald.
|
#6: Auteur: bona fides
Geplaatst: wo 18 feb 2009 1:48
Loetje schreef: | Eigenlijk krijg vrijwel iedereen gewoon per uur betaald. |
Dat lijkt me niet helemaal waar. Mijn maandsalaris hangt niet af van het aantal werkdagen dat de maand heeft. Dus de ene maand verdien ik per uur meer dan de andere maand. Februari is een goede maand, maar in een schrikkeljaar iets minder goed. Volgens mij krijgt "vrijwel iedereen" (een meerderheid) net als ik per maand betaald.
Ik neem aan dat kleine_rood iedere maand hetzelfde bedrag € X zal ontvangen.
|
#7: Auteur: Loetje
Geplaatst: wo 18 feb 2009 10:28
Een aantal werkgevers gaat uit van een vast aantal uren per maand, of deze nou daadwerkelijk in de maand zitten of niet. Op basis van een 40 urige werkweek kan dit 174 uur per maand zijn.
Het zal natuurlijk ook wel aan de tak van sport liggen en of je met uren schrijven te maken hebt.
|
#8: Auteur: bona fides
Geplaatst: wo 18 feb 2009 15:14
Loetje schreef: | Een aantal werkgevers gaat uit van een vast aantal uren per maand, of deze nou daadwerkelijk in de maand zitten of niet. Op basis van een 40 urige werkweek kan dit 174 uur per maand zijn.
Het zal natuurlijk ook wel aan de tak van sport liggen en of je met uren schrijven te maken hebt. |
Dat het aan de tak van sport zal liggen ben ik met je eens, maar bij het gemiddelde dienstverband wordt volgens mij toch echt een salaris per maand overeengekomen en geen uurloon.
|
#9: Auteur: kleine_rood
Geplaatst: do 19 feb 2009 0:20
Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik inderdaad recht heb op het afgesproken maandsalaris.
Toch vind ik het wel een beetje apart. Meestal zal ik acht tot negen dagen per maand werken, maar soms ook tien. Het verschil tussen acht en tien dagen is ongeveer €2 per uur, wat ik ruim vind.
|
#10: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 19 feb 2009 0:31
Zorg dat je opzegt na een maand met 8 werkdagen
|
#11: Auteur: Loetje
Geplaatst: do 19 feb 2009 0:40
kleine_rood schreef: | Bedankt voor de reacties.
Ik denk dat ik inderdaad recht heb op het afgesproken maandsalaris.
Toch vind ik het wel een beetje apart. Meestal zal ik acht tot negen dagen per maand werken, maar soms ook tien. Het verschil tussen acht en tien dagen is ongeveer €2 per uur, wat ik ruim vind. |
Op jaarbasis zal je gewoon op je maandsalaris uit moeten komen.
|
#12: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 19 feb 2009 0:41
Loetje schreef: | Op jaarbasis zal je gewoon op je maandsalaris uit moeten komen. |
Zelfs op maandbasis. (Waarom is dat zo vreemd? Maandsalarissen zijn toch algemeen gebruikelijk?)
De Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag specificeert trouwens ook een minimummaandloon wanneer per maand wordt uitbetaald, bij deeltijdwerk (een arbeidsduur welke korter is dan de normale arbeidsduur) naar evenredigheid te verminderen. De "normale arbeidsduur" wordt meestel in uren per week uitgedrukt, bijv. 38 of 40 uur per week. Bij een normale arbeidsduur van 40 uur per week en een overeengekomen arbeidsduur van 16 uur per week, moet dus iedere maand minimaal 16/40e deel (40%) van het toepasselijke minimumloon worden betaald. Ga je dit nu omrekenen naar een gemiddeld bedrag per uur en vervolgens iedere maand betalen per gewerkt uur (of per gewerkte dag), dan zal de werkgever in een maand met 8 werkdagen de Wet minimumloon overtreden.
|
|