ontslag en faillesement
#1: ontslag en faillesement Auteur: jubair
Geplaatst: di 17 feb 2009 16:57
Hallo allen.
Als je wordt ontslagen, dan krijg je een aantal maandlonen mee over het aantal gewerkte jaren.
Kun je daar dan nog steeds aanspraak op maken als het bedrijf failliet wordt verklaard vlak nadat je je ontslag hebt gehad?
B.v.
Ik wordt vandaag ontslagen en 6 weken later gaat het bedrijf faiiliet
(ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is).
M.v.g
Wim
|
#2: Auteur: Loetje
Geplaatst: di 17 feb 2009 22:59
Loonaanspraken voordat een bedrijf failliet gaat zijn bevoorrecht. Andere aanspraken komen bij de boedelschuld.
Ik vrees dat je in de praktijk een probleem hebt omdat bij faillisement de hypotheeknemer, belastingdienst, uitvoeringsorganen van de sociale verzekeringen je waarschijnlijk voor zijn.
|
#3: Re: ontslag en faillesement Auteur: Doremi
Geplaatst: wo 18 feb 2009 10:54
jubair schreef: | Als je wordt ontslagen, dan krijg je een aantal maandlonen mee over het aantal gewerkte jaren. |
Dit is een beetje kort door de bocht.
- Als de kantonrechter de arbeidsovereenkomst ontbindt, kan hij een billijke vergoeding toekennen (art. 7:685 lid 8 BW).
- Bij een ontslag op staande voet krijgt de werknemer niets.
- Bij een ontslag met ontslagvergoeding krijgt de werknemer niets, maar dat kan een kennelijk onredelijk ontslag opleveren, dus vaak wordt toch een bedrag toegekend.
- Bij een ontslag in geval van een reorganisatie, wordt soms een sociaal plan vastgesteld, op basis waarvan een bepaalde vergoeding wordt toegekend.
Een faillissement doorkruist al dit moois. Je hebt weliswaar een aanspraak, maar het geldend maken van de aanspraak is lastig als er geen geld is. Je bent ook uit dienst, dus er bestaat geen aanspraak op de loongarantieregeling van artt. 61 WW e.v.
Er is wel bijzondere jurisprudentie, waar de rechter de bestuurder uiteindelijk aansprakelijk acht, maar in dat soort gevallen moet er wel wat meer aan de hand zijn.
|
|