Garantie vraagstuk
#1: Garantie vraagstuk Auteur: appelsaps
Geplaatst: wo 07 jan 2009 20:42
Beste allen,
Kleine situatieschets. Mijn telefoon is voor de derde keer kapot gegaan. Hij is al 2 keer eerder ter reparatie teruggestuurd naar Orange. Ik heb alle benodigde papieren bij elkaar gehouden, todat ik erachter kwam dat mn aankoopbon verdwenen was na de laatste reparatie. Ik heb wel papieren waar de aankoopsdatum opstaat, deze zijn van orange zelf. Is dit genoeg om aanspraak te maken op de garantie? Zelf heb ik een blauwe maandag rechten gestudeerd en ik kan me vaag iets herinneren dat je ook 2 jaar fabrieksgarantie hebt, of althans recht hebt op 2 jaar garantie via de europese regelgeving. Kan iemand mij helpen met deze 2 vragen?
Alvast bedankt,
|
#2: Auteur: BoeZ
Geplaatst: wo 07 jan 2009 21:05
Bewijs leveren dat je ergens een zaak hebt gekocht kan ook op andere manieren dan met een aankoopbon; te denken valt aan bankafschrijvingen, e-mails met bevestiging etc.
De 2 jaar garantie via Europese regelgeving is een vaak gehoorde misvatting. Inderdaad geeft een Europese Richtlijn aan dat lidstaten de periode waarbinnen je de leverancier mag aanspreken op maximaal 2 jaar mogen stellen, echter, deze richtlijn is niet gericht op totale harmonisatie en Nederland heeft ervoor gekozen om extra bescherming te bieden door deze 2 jaar grens niet op te nemen in nationale wetgeving. Garantie is gebaseerd op de economische levensduur (de conformiteit) van een product.
|
#3: Auteur: Alfatrion
Geplaatst: wo 07 jan 2009 22:03
Het lijkt me dat je kunt bewijzen dat je het product daar gekocht hebt, dus ja dat lijkt me voldoende. Je zou ook eens kunnen kijken op de site van de consumentenautoriteit. Zij hebben goede informatie onder het kopje bedrijven en dan kies je de special garantie.
|
#4: Auteur: equity
Geplaatst: za 10 jan 2009 21:38
hoe lang heb je je telefoon al en hoe lang had je hem toen hij de eerste keer kapot ging?
Had de telefoon hetzelfde gebrek als de eerste keer toen je hem de tweede keer ter reparatie hebt aangeboden?
|
#5: Auteur: appelsaps
Geplaatst: do 15 jan 2009 20:58
Allen bedankt voor de reactie.
Om te beginnen met het antwoord op de vraag van equity.
- De telefoon heb ik nu net een jaar
- Kapot: Na 2 maanden, 6 maanden en 9 maanden. Hij is in totaal ongeveer anderhalve maand weggeweest voor reparatie. Met eenjarig abbonnement.
Nu hoorde ik hier over de economische levensduur. Orange geeft 12 maanden, met uitstel naar 15 maanden in een aantal gevallen. Nu zeggen ze tegen mij dat de 15 maanden zijn vanaf productie datum. Hiermee zou ik boven de 15 maanden komen en heb ik geen garantie meer. Ik heb hierop htc naar de economische levensduur gevraagd. Ze vertellen dat er 2 jaar garantie op zit dat ingaat op datum van aankoop.
Ik heb met deze informatie orange gebeld, ze vertelle mij nu dat dat niet opgaat voor htc's die via orange zijn aangekocht. Hierop zou de 12 maanden garantie van toepassing zijn. Ze willen me dan ook niet verder helpen dan het adres voor een klachtenbrief. Ik heb hier al een brief naar gestuurd en heb hier een negatief antwoord op gehad. Nu verlangen ze weer een brief, waar dezelfde informatie in zal staan.
Om maar tot een eind te komen. Heb ik nu gewoon pech en kan ik de telefoon na een jaar weggooien? Of moet ik het er niet bij laten zitten en sta ik in mijn recht?
Alvast bedankt.
|
#6: Auteur: BoeZ
Geplaatst: do 15 jan 2009 22:32
Je kunt 3 soorten garantie onderscheiden:
- de wettelijke garantie: Die is op grond van art. 7:18 lid 2 6 maanden en die geldt altijd.. De bewijslast is gedurende deze 6 maanden omgedraaid. Als zich een gebrek voordoet aan de zaak wordt vermoed dit gebrek er vanaf het begin af aan al te zijn geweest behoudens tegenbewijs van de leverancier.
- De commerciële garantie: De garantie die door de leverancier of producent wordt verleend.
- Non-conformiteit: De zaak moet voldoen aan de gerechtvaardigde verwachting. Hier geldt als basis de economische levensduur..
Orange mag claimen dat hun garantie 'slechts' een jaar is maar als de producent aangeeft dat de zaak 2 jaar moet kunnen meegaan dan is de economische levensduur toch echt tenminste 2 jaar. Overigens vind ik zelf dat een telefoon (veel) langer moet kunnen meegaan maar Orange neemt gemakshalve maar een kortere periode omdat telefoons al ver voor het einde van de economische levensduur worden omgewisseld (bijv. na einde abonnement)
Lijkt mij dat je je nog steeds op reparatie mag beroepen waarbij orange toch echt tenminste een gedeelte van die kosten zal moeten betalen.
Overigens ... als de producent 2 jaar (echte) garantie biedt dan moet Orange niet zeuren en deze 2 jaar overnemen.. Eventueel zou je dan van Orange kunnen eisen dat zij contact opnemen met de producent voor kosteloze reperatie of vervangen van de zaak. Het feit dat de telefoon al een keer kapot is geweest zou al reden voor Orange moeten zijn om wat soepeler met de regels om te gaan...
Je zou nog even kunnen nagaan of je bij een geschillencommissie terecht kan.. Als telco-provider zou Orange bij de geschillencommissie telecom aangesloten moeten zijn maar ik weet niet of deze specifieke commissie ook klachten over technische apparaten behandelt. Aangezien de behandelingskosten bij een geschillencommissie voor een telco hoog zijn kiezen deze bedrijven vaak voor schikken i.p.v. laten voorkomen bij de commissie.
|
#7: Auteur: Alfatrion
Geplaatst: vr 16 jan 2009 0:36
appelsaps schreef: | Kapot: Na 2 maanden, 6 maanden en 9 maanden. |
De omgekeerde bewijslast uit artikel 7:18 lid 2 BW gaat in na aflevering. Ik zou zeggen dat er na ieder herstel / vervanging en nieuwe aflevering plaats vind. Dab heb je dus in alle drie de gevallen recht op de omgekeerde bewijslast.
appelsaps schreef: | Hij is in totaal ongeveer anderhalve maand weggeweest voor reparatie. |
Dat heeft geen invloed. Het gaat om de hoelang hij de laatste keer weg was.
appelsaps schreef: | Nu hoorde ik hier over de economische levensduur. Orange geeft 12 maanden, met uitstel naar 15 maanden in een aantal gevallen. Nu zeggen ze tegen mij dat de 15 maanden zijn vanaf productie datum. |
Met andere woorden als een klant een mobieltje koop en de verkoper verkoopt 'toevallig' een telefoon die 14 maanden geleden geproduceerd is dan heeft de koper slechts een maand wettelijke garantie. Mooi niet. Deze termijn begint te lopen vanaf het moment dat je het product heb gekocht. Anders zouden
De gemiddelde levensduur (aka economische levensduur) is niet iets dat verkopers kunnen geven. Het toestel kan niet tegelijkertijd een gemiddelde levensduur van 12 en 15 maanden hebben.
Het product moet beantwoorden aan de zelfde kwaliteit als producten van het zelfde soort. En de gemiddelde levensduur sterk afhankelijk is van kwaliteit. De gemiddelde levensduur van mobieltjes it toch al gauw minimaal 2 jaar.
Quote: | Om maar tot een eind te komen. Heb ik nu gewoon pech en kan ik de telefoon na een jaar weggooien? Of moet ik het er niet bij laten zitten en sta ik in mijn recht? |
Volgens mij sta je in je recht, maar recht hebben is niet het zelfde als recht krijgen. Naar de rechter gaan kost je geld. Als Orange aangesloten is bij een geschillencommissie zou ik daar zeker naar toestappen.
|
|