Intellectueel eigendom website, wie is de eigenaar?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

#1: Intellectueel eigendom website, wie is de eigenaar? Auteur: rheuwer BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2008 10:58
    —
Een vriend van mij heeft een website ontwikkeld voor een bedrijf. Dit bedrijf heeft hem hiervoor betaald en die vriend van mij heeft inmiddels ook al verscheidene onderhoudswerkzaamheden aan de website gedaan.

Er zijn geen (contractuele) afspraken gemaakt over het "eigendom" van de website.

Nu wisselt binnenkort het bedrijf van eigenaar. Waarschijnlijk wil de nieuwe eigenaar met een andere webdesigner verder en die vriend van mij wil graag weten waar hij aan toe is en of hij hier zomaar mee akkoord moet gaan.

Is er iets te zeggen over waar het (intellectueel) eigendom van de website en/of de broncode van de website? Is dat het bedrijf of toch de ontwerper ?

#2:  Auteur: Arnoud Engelfriet BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2008 11:29
    —
De maker van een werk heeft de auteursrechten, niet de opdrachtgever. Dus degene die de teksten, foto's, HTML-codes en dergelijke maakt, heeft de rechten op de site. Het kan zijn dat er meerdere rechthebbenden zijn (bv. de fotograaf, de tekstschrijver en de webdesigner elk een deel), in dat geval is er een gezamenlijk auteursrecht.

Het bedrijf kan de rechten alleen verkrijgen door dat schriftelijk vast te leggen.

Arnoud

Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl