Boom 20+ jaar op erfgrens, erfdienstbaarheid?
#1: Boom 20+ jaar op erfgrens, erfdienstbaarheid? Auteur: MWittenboer
Geplaatst: ma 24 nov 2008 20:49
Hallo,
Ik hoop dat een van jullie me kan helpen met de volgende situatie. Op onze grond staat een boom die minder dan 2 meter afstand van de erfgrens staat. Deze boom staat er echter al meer dan 20 jaar. Een expert heeft de boom zelfs geschat op 40 jaar. Ongeveer 5 jaar geleden hebben wij nieuwe buren gekregen (de boom stond er toen al, er is niets veranderd). Deze hebben sinds kort hun huis verbouwd en hebben nu hun terras onder de overhangende takken van de boom geplaatst. Dus nu klagen ze dat ze last hebben van de bladeren die van de boom af vallen en willen ze dat de boom gekapt wordt.
Nu vroeg ik mij af, is er ondertussen niet erfdienstbaarheid ontstaan? Of doet dit niets af aan het feit dat zij "hinder" ondervinden aan de boom en mogen zij bijvoorbeeld eisen dat de boom gekapt wordt (lijkt me wel ver gaan) of mogen ze bijvoorbeeld de overhangende takken zelf wegsnoeien?
Iemand enig idee?
Alvast bedankt.
vriendelijke groet,
Morena
|
#2: Auteur: bona fides
Geplaatst: di 25 nov 2008 1:20
Is dit niet toevallig een huiswerkopgave?
Voor overhangende takken, zie art. 5:44 BW.
De vordering op grond van art. 5:42 lid 1 BW lijkt me inderdaad verjaard; het lijkt er in ieder geval niet op dat de verjaring tijdig is gestuit. Verjaring heeft volgens mij inderdaad een erfdienstbaarheid doen ontstaan. Om het helemaal correct uit te werken moet je volgens mij ook kijken naar het oude recht en het overgangsrecht. (Bij een recht van overpad bijv. is de verjaring pas op 1 januari 1992 begonnen, omdat zo'n erfdienstbaarheid niet zichtbaar en voortdurend is.)
|
#3: Re: Boom 20+ jaar op erfgrens, erfdienstbaarheid? Auteur: nhijne
Geplaatst: di 25 nov 2008 10:30
Dag Morena,
Ik verwijs je hierbij graag je naar Bomen en Recht van Bas Visser.
Naar de gemeentelijke APV en verordeningen van de gemeente waarin je woont. Ook is veel over dit onderwerp geschreven bij de Bomenstichting en bij de topics van de Rijdende Rechter.
In het kort,
De verplichte verwijdering van bomen op de erfgrens is in de jurisprudentie verjaard na 20 jaar. Men mag geen geen takken/armen verwijderen zondermeer verwijderen als kroon niet intact blijft en de dood van de boom mogelijk tot gevolg kan zijn.
Succes.
N.Lina
|
#4: Auteur: MWittenboer
Geplaatst: di 25 nov 2008 12:34
Bedankt voor de antwoorden.
Nee, helaas is het geen huiswerkopgave maar speelt dit zich nu bij ons af. Mijn vader is hier redelijk boos over omdat wij eigenlijk altijd alles goed hebben gevonden (buren moesten verbouwen, steiger stond maanden lang aan onze kant van de schutting, veel troep en overlast maar geen probleem van gemaakt) Nu blijkt dus dat ze gelijktijdig met het vragen van toestemming aan ons om de steiger daar te laten staan een brief naar de gemeente hebben gestuurd over die boom en wat andere dingen waar ze over wilden zeuren... Van je buren moet je het hebben.
In ieder geval nogmaals bedankt voor de antwoorden en zal er zelf nog eens naar gaan kijken. (Had al wel het een en ander opgezocht, maar kwam er niet helemaal uit)
|
|