twee lesbo's getrouwd geweest met kind wel recht?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: twee lesbo's getrouwd geweest met kind wel recht? Auteur: claudiaonline BerichtGeplaatst: do 23 okt 2008 13:16
    —
Hallo Mensen,

Hopelijk kunnen jullie mij een handje helpen, want wordt niet veel wijzer van al deze rechten.

Mijn partner is toen der tijd getrouwd geweest met een vrouw, Ze heeft samen een kind genomen via kunstmatige inseminatie. Nu zijn ze dus gescheiden, en eist haar ex een bezoek regeling.

Hoe zijn hier de wetten in? Want het is niet eens bloed verband en officieel ook niet de moeder.

Ik heb hier en daar want rond gekeken, maar kom er niet echt uit.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 23 okt 2008 13:59
    —
Waarschijnlijk is er sprake van "family life" tussen ex en kind. Op basis daarvan kan ex een omgangsregeling eisen (art. 1:377f BW).

#3:  Auteur: Ghagens BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2008 19:39
    —
Is er een eenouder-adoptie uitgesproken door de rechtbank? In dat geval zou zij namelijk in familierechtelijke betrekking tot het kind staan en dus recht hebben op omgang (en overigens ook de plicht tot alimentatie, maar dat is een ander onderwerp).

Als er geen sprake is van die adoptie kan zij inderdaad omgang hebben met dat kind. Dat kan namelijk als je in een 'nauwe en persoonlijke' betrekking staat tot het kind, en dat wordt aangenomen zo te zijn als er toen het kind al geboren was een samenleving was. Daarnaast is er nog een discussie mogelijk over de vraag of dat kon ontstaan tijdens de zwangerschap, daarover is nog enige onenigheid.

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl