(echt)scheiding en hypotheek
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: (echt)scheiding en hypotheek Auteur: flint BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 10:31
    —
Sinds ruim 2 jaar leven mijn man en ik ieder in ons eigen deel van ons huis, dat wij daartoe in de originele staat van dubbele bewoning hebben gebracht. Het betreft een vrijstaande woning op 2.850 m2 grond met een geschatte marktwaarde van ca € 500.000.
Het perceel staat formeel (bestemmingsplan) dubbele bewoning toe - er is nog extra een bouwbestemming op het perceel. Wanneer wij de dubbele bewoning van het huidige huis zouden formaliseren, bestaat er een gerede kans dat de extra bouwbestemming op het perceel komt te vervallen.

U begrijpt dat deze situatie alleen mogelijk is omdat mijn man en ik, ondanks onze praktische scheiding, een goed verstandhouding met elkaar hebben.
Wij zijn nog niet formeel gescheiden omdat wij veronderstelden dat dit gevolgen zou hebben voor onze gezamenlijke hypotheek op de woning. Nu ik inmiddels een nieuwe relatie heb, dringt langzamerhand de vraag op of dit inderdaad zo is - kunnen wij scheiden en de hypotheek onverandert in stand houden?

Daarnaast vraag ik mij af of het mogelijk is om, ondanks het feit dat ik getrouwd ben, een samenlevingsovereenkomst te sluiten met mijn nieuwe partner. Of staat een samenlevingsovereenkomst ook in die zin gelijk aan een huwelijk, waardoor dit bigamie zou zijn?

Tenslotte heeft mijn echtgenoot aangegeven binnen enkele maanden te willen verhuizen naar een huurwoning. Voor hem is er geen reden om de huidige woning te verkopen. Dit zou gezien de actuele situatie voor niemand financieel gunstig uitpakken. Voor mij en mijn nieuwe partner prettig, want wij zijn niet in staat de gehele woning te financieren.

De gedachte is nu om het deel van de woning dat vrij komt te verhuren. Nog steeds onder de vlag van 'inwonen', want we willen de splitsing van de woning niet formaliseren vanwege de extra bouw mogelijkheid.
Inmiddels hebben wij een potentïële huurder gevonden.
Mijn echtgenoot blijft dus mede-eigenaar van het huis en zal 'zijn' deel van de woning verhuren. Mijn vragen hierbij zijn:

Zien wij juridische complicaties van de bedachte oplossing over het hoofd? Welke tips kunnen wij meenemen bij het sluiten van een goede huur-overeenkomst?
Is het verstandig dat mijn echtgenoot formeel in de huidige gemeente ingeschreven blijft en zijn huur-woning in de andere gemeente (tevens werk locatie) als 'dependance' beschouwd?

Ik zie de reactie(s) op deze 'multi-task' graag tegemoet!

#2:  Auteur: Martijn BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 13:06
    —
Inzake het verhuren kan ik me zeker iets voorstellen bij de situatie, hou er wel rekening mee dat als de huurder er eenmaal inzit dat deze huurbescherming gaat genieten en er dus niet zomaar uit te zetten is. Dat betekent dat wanneer het huis toch volledig verkocht wordt dit wel lastig gaat zijn, immers het is voor de helft verhuurd.

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 15:04
    —
Het lijkt me verstandig om advies in te winnen van een belastingadviseur, want als je het volgens de regels wilt spelen is het de vraag in hoeverre jullie de hypotheekrente mag aftrekken.

Strikt genomen bewonen jullie volgens mij nu ieder een eigen "eigen woning" (dat de formele status anders is doet er voor de belasting waarschijnlijk niet toe). Omdat jullie duurzaam gescheiden leven, zijn jullie hoewel getrouwd geen fiscale partners meer. Dat betekent dat ieder de hypotheekrente over de eigen "eigen woning" mag aftrekken. (Ik begrijp dat jullie een gezamenlijke lening hebben, maar die kun je voor de berekening naar verhouding over de twee woningen verdelen.)

Als je man zijn woning gaat verhuren, kan hij het deel van de rente over die woning niet meer aftrekken. De woning komt voor hem in box 3.

Er zijn tal van andere mogelijkheden: wel/niet opgeven als fiscale partner, wel/niet het pand als twee zelfstandige woningen opvatten. Als het pand als één woning wordt gezien, zal de verhuur neerkomen op kamerverhuur. Tot een bedrag van zo'n € 4000 per jaar is dat belastingvrij, daarboven weer niet.

Het gaat mij te ver om hier alles uit te werken.

flint schreef:
Wij zijn nog niet formeel gescheiden omdat wij veronderstelden dat dit gevolgen zou hebben voor onze gezamenlijke hypotheek op de woning. Nu ik inmiddels een nieuwe relatie heb, dringt langzamerhand de vraag op of dit inderdaad zo is - kunnen wij scheiden en de hypotheek onverandert in stand houden?

Als jullie scheiden, blijft ieder van jullie ten opzichte van de bank hoofdelijk aansprakelijk voor het hele bedrag (vermoed ik althans). De hypotheek op het huis en de hypotheeklening komen niet te vervallen en je hoeft niet plots alles af te lossen.

Quote:
Daarnaast vraag ik mij af of het mogelijk is om, ondanks het feit dat ik getrouwd ben, een samenlevingsovereenkomst te sluiten met mijn nieuwe partner. Of staat een samenlevingsovereenkomst ook in die zin gelijk aan een huwelijk, waardoor dit bigamie zou zijn?

Een geregistreerd partnerschap zal niet lukken. Een samenlevingsovereenkomst heeft volgens mij geen bijzondere status en lijkt me daarom wel mogelijk.

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl