Vastlegging van de verdeling van inkomsten van een Website
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Vastlegging van de verdeling van inkomsten van een Website Auteur: TobiasA BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 17:09
    —
Goedendag helden van RechtenForum.nl!

Ik zit met het volgende vraagstuk:

Een kennis van mij heeft een goed lopende website. Ik wil samen met hem deze website gaan runnen om te kijken of we de zaak rendabel kunnen maken. Aan mij de taak om dit te realiseren door de website te herstructureren enz.

Nou is er wel vertrouwen, maar vertrouwen is (als het om geld gaat) niet voldoende. Aangezien mijn kennis de website en het bijbehorende domein beheert sta ik machteloos als hij mij toegang tot de website ontzegd. Met andere woorden, ik loop het risico dat mijn werk "gestolen wordt".

Hoe kan ik contractueel gezien vastleggen dat alle toekomstige inkomsten van de betreffende website tussen mij en hem verdeeld worden?

Ik heb enige, maar minimale, kennis van het recht, dus simpel taalgebruik wordt gewaardeerd.

In het verleden ben ik uitstekend geholpen door jullie.
Ik kijk dan ook uit naar jullie reactie!

#2:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 18:09
    —
Het meest logische lijkt eea in een VOF te stoppen en daarbij de VOF overeenkomst door een deskundige op laten stellen. Vooral dit laatste is van groot belang, omdat vooral bij het beëindigen van een VOF blijkt dat de overeenkomst daar niet op gericht is geweest.

#3:  Auteur: TobiasA BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 18:29
    —
StevenK schreef:
Het meest logische lijkt eea in een VOF te stoppen en daarbij de VOF overeenkomst door een deskundige op laten stellen. Vooral dit laatste is van groot belang, omdat vooral bij het beëindigen van een VOF blijkt dat de overeenkomst daar niet op gericht is geweest.

Allereerst bedankt voor je reactie StevenK.
Om nou gelijk een VOF op te zetten lijkt mij iets te ver gaan.
Is het niet mogelijk om gedeeld eigenschap contractueel vast te leggen?

Ik wil namelijk bij toekomstige projecten een dergelijke constructie toepassen.

Alvast weer bedankt voor de reacties Smile

#4:  Auteur: TobiasA BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 18:33
    —
- Bericht per ongeluk dubbel geplaatst

#5:  Auteur: Arnoud Engelfriet BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 21:47
    —
Het hoeft niet met een VOF maar je moet dat wel goed vastleggen in een contract. Zeker omdat je niet echt "eigenaar" kunt zijn van een website (het is namelijk geen ding). Je moet dus afspraken maken over bijvoorbeeld het beheer van wachtwoorden, het betalen van rekeningen, de bevoegdheid de domeinnaam te mogen gebruiken, een subdomein of e-mailadres aan te maken, aansprakelijkheid en dus inkomstenverdeling.

Verder wil je een stukje zekerheid inbouwen voor jezelf. Dat zou je bv. kunnen doen door de domeinnaam op jouw naam te zetten en het hosting account op zijn naam. Dan ben je "tot elkaar veroordeeld" omdat je elkaar nodig hebt om de site te kunnen bedienen. Overleg daar samen over.

En als je hulp nodig hebt met dat contract, kan ik je best helpen.

Arnoud

#6:  Auteur: TobiasA BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 11:36
    —
Arnoud Engelfriet schreef:
Het hoeft niet met een VOF maar je moet dat wel goed vastleggen in een contract. Zeker omdat je niet echt "eigenaar" kunt zijn van een website (het is namelijk geen ding). Je moet dus afspraken maken over bijvoorbeeld het beheer van wachtwoorden, het betalen van rekeningen, de bevoegdheid de domeinnaam te mogen gebruiken, een subdomein of e-mailadres aan te maken, aansprakelijkheid en dus inkomstenverdeling.

Verder wil je een stukje zekerheid inbouwen voor jezelf. Dat zou je bv. kunnen doen door de domeinnaam op jouw naam te zetten en het hosting account op zijn naam. Dan ben je "tot elkaar veroordeeld" omdat je elkaar nodig hebt om de site te kunnen bedienen. Overleg daar samen over.

En als je hulp nodig hebt met dat contract, kan ik je best helpen.

Arnoud

Bedankt voor je reactie Arnoud.

Ik denk dat het toch op een contract gaat aankomen.
Ik zal je aanbod om mij te helpen onthouden Smile.

Misschien dat ik binnenkort contact met je opneem!

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl