bij wie berust de aansprakelijkheid na ongeval met huurauto?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: bij wie berust de aansprakelijkheid na ongeval met huurauto? Auteur: studentenrechten BerichtGeplaatst: do 11 sep 2008 14:37
    —
Ik zit helemaal vast in de volgende casus dus ik hoop dat er iemand is die mij een zetje de goede richting uit kan geven zodat ik weer verder kan.

Het geval: huurder A huurt auto bij autoverhuurder. In het contract staat dat A aansprakelijk is als derden schade aan de auto veroorzaken (zelfs als ze er met toestemming van huurder in rijden) en dat het verboden is dat A de auto aan een ander uitleent. A leent de auto toch uit aan B en B krijgt een ongeluk, waarbij de huurauto total loss raakt. De autoverhuurder spreekt A aan uit wanprestatie maar in de relatie A-B, probeert A de schade op B te verhalen via onrechtmatige daad (geen goede huisvader zijn bij bruikleen).
Ik dacht eerst dat dat niet kon en dat A hoe dan ook aansprakelijk is maar nu ga ik twijfelen. In hoeverre helpt het B om aan aansprakelijkheid te ontkomen dat A wanprestatie jegens de verhuurder heeft gepleegd?

Alvast bedankt!

#2: Re: bij wie berust de aansprakelijkheid na ongeval met huura Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 11 sep 2008 15:13
    —
studentenrechten schreef:
De autoverhuurder spreekt A aan uit wanprestatie maar in de relatie A-B, probeert A de schade op B te verhalen via onrechtmatige daad (geen goede huisvader zijn bij bruikleen).

Geen goede huisvader bij bruikleen is een tekortkoming in de nakoming en geen onrechtmatige daad. (De onvoorzichtige gedraging kan in principe naast een schending van de contractuele plicht zich als een goed huisvader te gedragen ook een onrechtmatige daad inhouden, maar je moet die dingen los zien.)

Quote:
Ik dacht eerst dat dat niet kon en dat A hoe dan ook aansprakelijk is maar nu ga ik twijfelen. In hoeverre helpt het B om aan aansprakelijkheid te ontkomen dat A wanprestatie jegens de verhuurder heeft gepleegd?

De verhuurder heeft niets met de juridische relatie A-B te maken, dus A kan hierdoor niet aan aansprakelijkheid jegens de verhuurder ontkomen. Maar de aansprakelijkheid van A jegens de verhuurder belet niet dat B aansprakelijk kan zijn jegens A.

#3:  Auteur: studentenrechten BerichtGeplaatst: do 11 sep 2008 15:39
    —
Ok, dus als ik het goed begrijp heeft A regres op B op grond van of wanprestatie (geen goede huisvader bij bruikleen) of onrechtmatige daad.

Het helpt B dus verder niks dat A de auto helemaal niet aan hem mocht uitlenen?Kan dat geen matiging van de regresvordering A op B inhouden?

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 11 sep 2008 17:13
    —
Of B jegens A een onrechtmatige daad heeft gepleegd kan ik niet goed beoordelen. Daarvoor moet je kijken in hoeverre de feitelijke gedraging een onrechtmatige daad oplevert (jegens A) in de zin van art. 6:162 BW. Dat de feitelijke gedraging van B juridisch gekwalificeerd kan worden als "geen goede huisvader" heeft daarbij geen betekenis.

Quote:
Het helpt B dus verder niks dat A de auto helemaal niet aan hem mocht uitlenen?Kan dat geen matiging van de regresvordering A op B inhouden?

Nee, dat helpt B verder niks. A was alleen jegens de verhuurder verplicht om de auto niet uit te lenen. Dat A jegens de verhuurder wanprestatie heeft gepleegd kan B op geen enkele manier helpen.

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl