nalatigheid
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: nalatigheid Auteur: Lydia87 BerichtGeplaatst: wo 03 sep 2008 11:14
    —
Kent iemand misschien een voorbeeld van een zaak van een nalatige arts ivm gegevens van de patient met betrekking tot een allergie/intolerantie. Ik probeer dit namelijk te zoeken via allerlei systemen van bijv. rechtspraak.nl en van het medische tuchtcollege, maar kom helaas niets verder. Heeft iemand voorbeelden of zoektips?

alvast bedankt.

#2:  Auteur: RonnyJ BerichtGeplaatst: wo 03 sep 2008 13:12
    —
Enigste wat ik weet is dat de kring waarbinnen een arts medische gegevens mag verspreiden verschilt naar gelang de leeftijd van de patient.

#3:  Auteur: Lydia87 BerichtGeplaatst: wo 03 sep 2008 14:53
    —
eigenlijk bedoel ik meer dat een arts voor een operatie/behandeling moet vragen of een patient eventueel allergische is voor bepaalde middelen en de gevolgen als hij verzuimt daarnaar te vragen.......

weet iemand hier voorbeelden/zaken van?

#4:  Auteur: cia76 BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2008 21:44
    —
Waarschijnlijk niet volledig volgens je verzoek maar onderstaande komt wellicht in de buurt bij wat je zoekt.

samenvatting arrest schreef:

Trombose (medisch protocol Leeuwarden) HR 2-3-2001
Aansprakelijkheid beroepsbeoefenaar / omkering bewijslast 6:162
Na knieoperatie geen stollingsmiddel toegediend wat volgens protocollen verplicht was.
Nu geen reden was gegeven waarom er van het protocol is afgeweken staat onrechtmatigheid in beginsel vast. De patiënt mag er aanspraak op maken dat het protocol wordt nageleefd tenzij er goede redenen zijn om daarvan af te wijken. “Vergeten” is geen goede reden. Hierdoor kunnen alle overige grieven (zoals meningsverschil over de effectiviteit van de antistollingsbehandeling) buiten beschouwing blijven.

Beroepsaansprakelijkheid.
Afwijken van de voorschriften uit een medisch protocol is slechts in het belang van een goede patiëntenzorg aanvaardbaar. De arts moet bewijzen dat afwijking van de regels terecht is. (omkering bewijslast)

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl