Mag ik zelfgemaakte foto's van kleding op mijn site zetten?
#1: Mag ik zelfgemaakte foto's van kleding op mijn site zetten? Auteur: suuske
Geplaatst: ma 01 sep 2008 16:16
Kan iemand mij informeren over het volgende? Ik ga binnenkort een site lanceren waarop nieuwe trends (op modegebied) zijn te zien. Dit zullen ook foto's zijn van kledingstukken uit winkels waar ik geen toestemming voor heb gevraagd. Dit omdat nooit toestemming wordt gegeven.
Tevens wil ik boekjes uit gaan brengen met details van kleding die ik heb gespot. Mag ik dit zomaar doen. Moet ik een naam van de winkel of merk vermelden?
Groetjes Suuske
|
#2: Re: Mag ik zelfgemaakte foto's van kleding op mijn site zetten? Auteur: Annemarieke
Geplaatst: ma 01 sep 2008 17:00
suuske schreef: | Dit omdat nooit toestemming wordt gegeven. |
Dat zal wel met een reden zijn?
Quote: | Tevens wil ik boekjes uit gaan brengen met details van kleding die ik heb gespot. Mag ik dit zomaar doen |
Ik ga er vanuit dat je toestemming zult moeten hebben van de maker van het kledingstuk....
|
#3: Auteur: bona fides
Geplaatst: ma 01 sep 2008 17:23
Ik denk dat op zo'n foto al snel het auteursrecht zit van de ontwerper van de kleding (naast het auteursrecht van de fotograaf), zodat je inderdaad in beginsel toestemming nodig hebt van die ontwerper.
Misschien is een beroep op het citaatrecht mogelijk? Zie art. 15a Auteurswet. Je moet dan wel aan alle voorwaarden voldoen.
|
#4: Auteur: suuske
Geplaatst: di 02 sep 2008 12:51
bedankt voor de snelle reactie.
Om er nog even op terug te komen. Ik kan toch niet bij Hema, bijenkorf, V&D, boetiekjes toestemming vragen aan de ontwerpster ervan? Hoe zit dat eigenlijk met al die fashionblogs die allerlei kleding op hun sites hebben staan?
|
#5: Auteur: PBE
Geplaatst: za 06 sep 2008 1:21
Even een niet juridische reactie, maar zie dat je ook over de fashionblogs begint en verschillende modesites. (o.a. runwaytoday.blogspot.com, www.shopgirl.nl, www.girlz.nl, www.style-guide.nl).
Naar mijn weten vragen zij nooit toestemming voor het plaatsen van die foto's, wel is het natuurlijk netjes om gewoon de bron te vermelden! Dat is trouwens ook veel leuker voor de lezers als ze weten waar ze de items kunnen kopen!
Maar dat dit allemaal gebeurt, zegt verder niet hoe het juridisch geregeld is.
|
#6: Auteur: PBE
Geplaatst: za 06 sep 2008 1:22
Bekende websites en fashionblogs krijgen overigens vaak promotiemateriaal toegestuurd van de merken zelf.
|
|