opzegging huurovereenkomst bedrijfshuisvesting
#1: opzegging huurovereenkomst bedrijfshuisvesting Auteur: Zillig
Geplaatst: do 28 aug 2008 19:16
Hallo,
Kan iemand vertellen of het mogelijk is om een artikel op te nemen in een huurovereenkomst waarbij een eenzijdige (vanuit huurder) optie tot verlenging kan worden opgenomen?
Of is het gebruikelijk dat het gebruik maken van een optie tot verlenging altijd met wederzijds goedvinden plaatsvindt? (in aanmerking nemend dat eea tijdig schriftelijk is vastgelegd)
Ik ben benieuwd naar reacties,
|
#2: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 28 aug 2008 19:25
Gaat het om huur van woonruimte?
De huurder heeft vrijwel per definitie de mogelijkheid tot verlenging van een huurovereenkomst voor "bepaalde tijd". Alleen in enkele bijzondere gevallen eindigt de huurovereenkomst door het verstrijken van de bepaalde tijd.
Zo'n optie is dus mogelijk, maar overbodig. Het is zelfs nadelig voor de huurder om er gebruik van te maken, want daarmee zit de huurder weer voor een heel nieuw jaar (bijv.) vast aan het huurcontract. Maakt hij geen gebruik van de optie, dan gaat de tijdelijke huurovk vanzelf over in een huurovk voor onbepaalde tijd die door de huurder iedere maand kan worden opgezegd.
|
#3: Auteur: Zillig
Geplaatst: do 28 aug 2008 20:10
Beste bona fides,
het betreft huur van een bedrijfsruimte.
Deze is zeer specifiek ingericht naar de huurderswensen.
Wij willen graag een artikel opnemen in de huurovk waarbij de verhuurder geen mogelijkheid heeft de huurovk te beeindigen na einde van de huurtermijn. De optie tot verlenging kan dus alleen gelicht worden door huurder.
Het klinkt enigszins ongebruikelijk maar ik ben benieuwd of hiervoor een oplossing is.
|
#4: Auteur: bona fides
Geplaatst: do 28 aug 2008 21:26
Voor bedrijfsruimte gelden inderdaad andere regels dan voor woonruimte.
Ik zie geen reden waarom je zoiets niet zou kunnen overeenkomen.
|
|