minder uren in supermarkt
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

#1: minder uren in supermarkt Auteur: koekenbakkertje BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 16:14
    —
Hallo allemaal,

Mijn vriendin werkt op zaterdag op de bakkerij-afdeling in een supermarkt. Dit is haar studentenbaantje die ze nog niet op wil geven. Ze werkt hier inmiddels 10 jaar. Ze werkt(e) hier vooral in de weekenden en de vakanties.

Vandaag heeft ze te horen gekregen dat ze minder uren krijgt. Ze werkte de afgelopen jaren vrijwel alleen de zaterdag en 9 uren (standaard). Ze heeft een hulpkrachtcontract voor onbepaalde tijd (hulpkracht: iedere werknemer die in de regel niet meer dan 12 uren per week werkzaam
is).

De reden voor het verminderen van de uren is dat er nieuwe medewerkers zijn aangenomen en dat deze ook uren moeten krijgen. Het voorstel is nu om iedere zaterdag te 4-6 uren te werken (afwisselend op de zaterdagochtend (6 uren) en zaterdagmiddag (4 uren)

Wat zijn haar rechten? Heeft ze na (10!) jaren 9 uren op zaterdag te hebben gewerkt geen rechten verworven? Kunnen ze de urenindeling zo maar verminderen/wijzigen, zonder dat daar bedrijfseconomische redenen voor zijn (de drukte en het totaal aantal uren blijft hetzelfde)?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 16:54
    —
Lijkt me neer te komen op (deeltijd)ontslag, en dat kan alleen op de gebruikelijke manieren, bijv. met een ontslagvergunning van het CWI.

Dus jouw vriendin houdt m.i. gewoon recht op 9 uur werk per week en als ze die niet krijgt, dan wel loon over 9 uur/week.

#3:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 10:48
    —
Juist. De reden die de werkgever aandraagt (er zijn nieuwe medewerkers aangenomen en deze moeten ook uren krijgen) komt geheel voor zijn risico.

#4:  Auteur: koekenbakkertje BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 18:27
    —
Is dit ook ergens schriftelijk vastgelegd, of is dit een principekwestie?
En waar kan ik hier meer informatie over vinden?

#5:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 18:55
    —
Bijvoorbeeld in boek 7 BW.

Quote:
Artikel 7:610 b BW
Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.

Quote:
7:611 BW:
De werkgever en de werknemer zijn verplicht zich als een goed werkgever en een goed werknemer te gedragen.

Quote:
7:613 BW:
De werkgever kan slechts een beroep doen op een schriftelijk beding dat hem de bevoegdheid geeft een in de arbeidsovereenkomst voorkomende arbeidsvoorwaarde te wijzigen, indien hij bij de wijziging een zodanig zwaarwichtig belang heeft dat het belang van de werknemer dat door de wijziging zou worden geschaad, daarvoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moet wijken.

En over deeltijdontslag in zijn algemeenheid en hoe het CWI daar mee omgaat bijvoorbeeld in dit document. Maar als je op deeltijdontslag zoekt zul je heel veel informatie vinden, dus google maar even.

Op ontslag in zijn algemeenheid (en ook gedeeltelijk ontslag) is het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen 1945 van toepassing. Die kunje vinden via www.wetten.nl. Zie met name artikel 6 BBA.

#6:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 21:07
    —
Zie ook deze draad.

Het komt erop neer dat je vriendin gewoon niet akkoord gaat (en ook niet hoeft te gaan) met de wijziging van haar arbeidsovereenkomst.

#7:  Auteur: koekenbakkertje BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2008 20:25
    —
Inmiddels heb ik mijn probleem voorgelegd bij het hoofdkantoor van desbetreffende supermarkt. Zij hebben mij nu gemeld dat er wel uren van mij afgenomen mogen worden, omdat ik een hulpkrachtcontract heb. Dit houdt in dat ik tenminste 2 uren per week ingezet moet worden, maar dat het aantal uren verder flexibel is (ook als je al 10 jaar lang dezelfde uren hebt gedraaid Confused ). Volgens hen kunnen ze niks voor mij betekenen en moet ik dus 'gewoon' akkoord gaan met mijn uren...

#8:  Auteur: Marco Knol BerichtGeplaatst: za 30 aug 2008 5:21
    —
Nee hoor, het is precies zoals men hiervoor aangaf. Leuk geprobeerd van die werkgever maar die vlieger gaat echt niet op. Gewoon je poot stijf houden.
Overigens doet het CWI niet aan deeltijdontslag. De arbeidsovereenkomst is immers ondeelbaar. Als men een deeltijdontslag wil moet men voor 100% ontslag aanvragen onder de voorwaarde dat men een nieuw contract voor minder uren aanbiedt. En gezien de redenen waarom zie ik überhaupt niet in dat het CWI een ontslagvergunning gaat verlenen.

Als ik advocaat was zou ik zeggen: sue them, kat in 't bakkie.

#9:  Auteur: koekenbakkertje BerichtGeplaatst: zo 31 aug 2008 9:00
    —
Bedankt voor jullie reacties,

We schrijven deze week een brief waarin we officieel bezwaar maken tegen de urenwijziging.

Het contract is flexibel qua uren (0-12) in de regel niet meer dan 12 uren. Is er na bijna 10 jaar meer en constant 9 uren op zaterdag, recht op vatse uren onstaan? Hoe moet ik dit omschrijven? Waar kan ik naar verwijzen?

7:613 BW: lijkt me niet van toepassing (geen vaste uren in contract genoemd en flexibel aantal uren).

Waar kan ik eventueel mijn recht halen? Ben geen lid van fnv en heb geen rechtsbijstandverzekering? Kan ik mezelf met deze argumenten verdedigen?

Groetjes

#10:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 31 aug 2008 15:52
    —
Doordat er structureel al bijna 10 jaar lang iedere zaterdag 9 uur is gewerkt, is er een arbeidsovereenkomst ontstaan voor 9 uur per zaterdag. Hier is geen specifiek wetsartikel voor. Die 9 uur op zaterdag is nu onderdeel geworden van de arbeidsovereenkomst (ook al staan die 9 uur niet op papier), en op die arbeidsovereenkomst doe je een beroep.

Art. 7:613 BW heeft te maken met mogelijkheden voor de werkgever om de inhoud van de arbeidsovereenkomst te wijzigen (en zou dus niet door jou, maar door de werkgever worden ingeroepen). Dat artikel is hier echter niet van toepassing, omdat een vermindering van de omvang van de arbeid neerkomt op ontslag. Mogelijkheden om de inhoud van de arbeidsovereenkomst te wijzigen kunnen niet gebruikt worden om een medewerker te ontslaan. Ontslag kan alleen met een ontslagvergunning van het CWI, door ontbinding via de kantonrechter, of met wederzijdse instemming. Om dezelfde reden kan de werkgever ook geen beroep doen op het ook al genoemde art. 7:611 BW om de inhoud van de arbeidsovereenkomst te wijzigen.

Je zou kunnen wijzen op art. 7:610b BW, maar ik ben er niet van overtuigd dat dat artikel van toepassing is. Art. 7:610b BW is pas van toepassing als er onduidelijkheid bestaat over de omvang van de arbeidsovereenkomst. Het contract dat ooit getekend is laat daar echter geen onduidelijkheid over bestaan. Het is dus niet zo dat een hulpkracht die op een gegeven moment 3 maanden lang 9 uur per week heeft gewerkt, daarmee plots recht krijgt op 9 uur per week. Maar je vriendin heeft echt structureel iedere zaterdag 9 uur per week gewerkt, wat het volgens mij duidelijk maakt dat er een arbeidsovereenkomst is ontstaan voor 9 uur op zaterdag.

Praktisch gesproken moet je vriendin aan haar werkgever kenbaar maken dat ze beschikbaar is voor 9 uur werk op zaterdag, dat ze aanspraak maakt op uitbetaling van 9 uur loon per week, en dat ze zonodig bij de kantonrechter een loonvordering zal instellen.

edit: ik begin eerlijk gezegd toch een beetje te twijfelen. Op zich valt 9 uur per week binnen de arbeidsovereenkomst zoals die op papier staat. De werkgever zou dus kunnen stellen dat aan die arbeidsovereenkomst nooit iets is veranderd. Die uitkomst zit mij niet lekker, want op die manier blijft een nulurencontract altijd een nulurencontract hoe structureel er ook jarenlang volgens vaste tijden wordt gewerkt. Voorlopig blijf ik daarom toch bij mijn bovenstaande antwoord: na al die jaren iedere zaterdag 9 uur te hebben gewerkt, is er recht ontstaan op 9 uur werk op zaterdag.

Rechtenforum.nl -> Arbeidsrecht & Sociale zekerheidsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl