Loonvordering restant vakantiegeld, hoe?
#1: Loonvordering restant vakantiegeld, hoe? Auteur: Fiene
Geplaatst: wo 20 aug 2008 15:51
Hi!
Op dit moment ben ik voor mijn partner de mogelijkheid aan het uitzoeken om een loonvordering op te stellen. Zijn situatie is als volgt;
Sinds 1 april 2008 is mijn partner uit dienst bij zijn ex-werkgever. Zijn laatste salaris zou hij eind april 2008 ontvangen, inclusief het vakantiegeld en uitbetaling overuren. Tot zijn grote verbazing krijgt hij slechts EUR 430.- bruto aan vakantiegeld uitgekeerd, terwijl zijn opgebouwde vakantiegeld op dat moment al EUR 1481.- is.
Uit telefonische navraag bij werkgever en loonadministratiekantoor van de werkgever blijkt dat de loonadministratie in december 2007 is overgedragen aan een nieuw bedrijf. Hierbij is men voor het gemak even 'vergeten' de opgebouwde vakantiegelden tot en met december 2007 door te geven, alsmede de totalen afgedragen pensioenpremie. Eigenlijk alles wat je opbouwd op een loonstrook.
Men is dus bij de nieuw loonadministrateur begonnen met opbouw vakantiegeld vanaf januari 2008 en dit heeft men ook uitgekeerd bij het uitkeren van de eindafrekening.
Ik heb:
een loonstrook december 2007 met opgebouwde vakantiegelden
EUR 1021.46
een eindafrekening april 2008 waarop slechts bruto EUR 409.25 vakantiegeld
Werkgever heeft het probleem erkend, maar zegt er mee bezig te zijn. Dit duurt nu dus al 4 maanden........ Op brieven en e-mails word niet gereageerd. Er is is één keer een reactie gekomen op de mededeling dat er juridische bijstand gezocht zou worden: "dat moet je dan maar doen".
Iemand advies?
Kan iemand mij vertellen, of een voorbeeld geven een loonvordering? Hoe stel ik deze precies op? Ik heb het idee dat ik dat zelf wel kan. Kun je dit ook uit handen geven aan een incassoburo?
Alvast bedankt!
Fien
|
#2: Auteur: Laurens02
Geplaatst: wo 20 aug 2008 19:20
Je kunt het uit handen geven aan een incassobureau, maar het lijkt mij haalbaar om het eerst nog even zelf te proberen.
Een briefje van de volgende opstelling zou voldoende moeten zijn:
___
<naam + adres werkgever>
<eigen naam + adres (partner)>
Plaats, datum 2008
Geachte heer / mevrouw <werkgever>,
Per 1 april jl. ben ik bij u uit dienst getreden. Afgesproken was, dat de het nog te betalen loon inclusief vakantiegeld en overuren zou worden uitbetaald tegen het einde van april.
Volgens mijn administratie (zie bijgaande kopie) heeft u een deel van het door mij opgebouwde recht op vakantiegeld ten bedrage van € 1021.14 tot op heden niet voldaan.
Middels deze brief wil ik u er opnieuw aan herinneren dat u dit bedrag nog verschuldigd bent. Ik sommeer u binnen tien dagen na dagtekening van deze brief het volledige bedrag te voldoen op het u welbekende bankrekeningnummer <nummer>.
Ik vertrouw erop dat de zaak hiermee afgedaan zal zijn.
Met vriendelijke groet,
<handtekening partner>
<naam partner>
Bijlage: kopie loonstrook december 2007
___
Als je in eerdere brieven al harde data hebt genoemd wanneer het geld binnen moet zijn, kun je ook de wettelijke rente vorderen. Is dat nog niet eerder gebeurd, dan hoeft de werkgever alleen over de periode vanaf <tien dagen na dagtekening> rente te betalen zolang hij nog niet heeft betaald.
Betaalt de werkgever niet, dan kun je een gerechtelijke procedure starten die je *eventueel* zelf kunt voeren. Enige bijstand is wel gewenst, misschien kan hulp via dit forum genoeg zijn. De kans van slagen lijkt mij tamelijk groot, gezien het duidelijke bewijs van het bestaan en een gebrek aan gemotiveerde betwisting door de werkgever (tot nu toe).
Niet gelijk de brief afmaken en versturen, wacht eerst even reacties van andere forumgangers af voor het geval iets niet helemaal correct is!
|
#3: Auteur: RonnyJ
Geplaatst: wo 20 aug 2008 19:54
Meestal geef je een redelijke termijn en dat is doorgaans 2 weken. Je kan er ook 10 werkdagen van maken.
|
#4: Auteur: RonnyJ
Geplaatst: wo 20 aug 2008 19:56
Ik zou ook verwijzen naar de erkenning van de werkgever en de brief aangetekend versturen. Als na de termijn niks is vernomen dan zou ik juridische stappen ondernemen.
|
#5: Auteur: Fiene
Geplaatst: wo 20 aug 2008 20:39
Oké, bedankt....
Je word er grandioos moe van, dit soort dingen.
Ik weet eigenlijk zeker dat er helemaal geen reactie komt, ex-werkgever trekt zich eigenlijk nergens wat van aan. Of denkt dat we het niet menen en misschien zelfs wel vergeten een keertje.
Ik ga het eerst op deze manier proberen, hiermee kan ik ook een dossier opbouwen mocht ik het eventueel overdragen aan een incassoburo of een procedure willen starten?
|
#6: Auteur: watnu?
Geplaatst: zo 24 aug 2008 16:08
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, al gaat het bij mij om een vordering van teveel betaalde pensioenpremie. Een brief schrijven heb ik al gedaan; dooddoener als reactie gekregen. Nu maar weer een advocaat inschakelen voor een brief die hopelijk meer impact heeft. Ik ben bang dat ik uiteindelijk een procedure zal moeten starten. Dat is al met al een heel gedoe als je er niet zo in thuis bent en het kost (zeker als je hier je advocaat in betrekt) ladingen geld. Ik zucht met je mee, hier word je zeker moe van!
|
#7: Auteur: tikSimone
Geplaatst: zo 24 aug 2008 19:07
@ Fiene: Desgewenst kun je je ook laten bijstaan door een rechtswinkel. Kost je niets, ziet er wel serieus uit (is het ook, overigens).
|
|