Verplicht op cursus
#1: Verplicht op cursus Auteur: patje72
Geplaatst: ma 28 jul 2008 14:36
Goedemiddag.
Ik heb een korte vraag. Kan mijn werkgever mij verplichten een opleiding te volgen. Deels zal deze plaats vinden onder werktijd. Maar er is behoorlijk wat zelfstudie vereist om het examen af te kunnen leggen. Ik heb net een kindje en heb helemaal geen tijd om al die uren daar in te steken. Het is zo dat zondr enige vorm van overleg ik een paar data te horen heb gekregen wanneer ik op training moet en wanneer ik examen moet doen.
Verder is het zo dat het een vrij algemene cursus is, die niet echt nodig is voor mijn werkzaamheden.
|
#2: Auteur: bona fides
Geplaatst: di 05 aug 2008 0:26
Ik denk niet dat er een pasklaar antwoord valt te geven (vandaar vermoedelijk het gebrek aan reacties). Het lijkt mij typisch een geval waarin werkgever en werknemer in redelijkheid tot een oplossing moeten zien te komen.
In ieder geval getuigt het niet van goed werkgeverschap om in het geheel geen overleg te plegen.
|
#3: Auteur: tikSimone
Geplaatst: di 05 aug 2008 21:02
Het lijkt mij toe dat een werkgever wel kan verplichten een opleiding te volgen (mits hij kan onderbouwen dat dat noodzakelijk is voor het goed kunnen uitvoeren van de werkzaamheden of hij een andere zwaarwegende reden aandraagt), maar dan alleen in werktijd. Over jouw eigen tijd ben jij in principe zelf baas.
Val je onder een CAO? Vermeldt de arbeidsovereenkomst iets over opleidingen die worden geïnitieerd door de werkgever?
|
|