Contrakt voor bepaalde tijd en vakantiedagen
#1: Contrakt voor bepaalde tijd en vakantiedagen Auteur: toon54
Geplaatst: do 24 jul 2008 21:31
|
Mijn zoon heeft begin maart een contrakt getekend voor bepaalde tijd van 6 maanden. Dit bij een bedrijf in oprichting. Al hoewel het nog niet is aangekondigd denkt hij zelf dat dit contract niet zal worden verlengd. Hij heeft vakantie geboekt in de tweede week september. Kan de werkgever nu eisen dat hij de opgebouwde rechten cq dagen opmaakt voor einde contract dwz 3 septenber of kan mijn zoon eisen dat hij deze uitbetaald bij beeindiging van het contracht
|
#2: Auteur: bona fides
Geplaatst: vr 25 jul 2008 1:25
Als de werkgever vakantie zou willen opleggen, ontstaat volgens mij een situatie die lijkt op die in Rb. Rotterdam 20 februari 2007, LJN BA0274 speelde. In die zaak kreeg de werknemer die geen vakantie wilde opnemen gelijk.
Het staat niet helemaal letterlijk in de wet dat de werkgever de werknemer niet kan dwingen zijn vakantiedagen voor het einde van het dienstverband op te nemen, maar rechters lijken vrij eensgezind te oordelen dat dit uit het stelsel van de wet volgt. (Zo stelt de wet dat de werkgever de vakantie in beginsel in overleg met de werknemer moet vaststellen en bepaalt de wet dat vakantie die aan het eind van het contract niet zijn opgenomen, moeten worden uitbetaald.)
|
#3: Auteur: Marco Knol
Geplaatst: wo 30 jul 2008 4:13
|
Je bent wat verouderd bona, naar ik meen is dat de vorige redactie. Artikel 7:638 lid 2 stelt nu als hoofdregel dat de werkgever de vakantie vaststelt overeenkomstig de wensen van de werknemer. Voorheen was sprake van overleg.
|
#4: Auteur: bona fides
Geplaatst: wo 30 jul 2008 11:08
Je hebt helemaal gelijk. Dat mijn tekst ooit wel heeft geklopt lijkt op toeval te berusten...
Met de juiste tekst is de situatie in ieder geval helemaal helder.
|
|