roddelen of smaad?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: roddelen of smaad? Auteur: claudia2 BerichtGeplaatst: do 17 jul 2008 23:41
    —
Hoi,

Doordat mijn buren willen bouwen en ik het tegen hou zijn ze begonnen met leugens en verhalen over mijn en mijn gezin aan het rondstrooien.
Zelfs mijn dochter komt op haar werk in aanmerking met vervelende roddels over haar en ons gezin. Het zijn dingen die niet waar zijn en erg lastig voor ons als gezin. Gelukkig weten de mensen wel beter maar ik vindt het erg vervelend zeker omdat het allemaal niet waar is. Wat kan ik daar aan doen?
groetjes claudia

#2:  Auteur: Alfatrion BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 0:21
    —
Er is spraken van smaad wanneer er spraken is van opzettelijke eeraanranding (eigen eergevoel of goede naam) met het doel om hier aan ruchtbaarheid te geven (wetenschap of een bewustheid dat de uitlating anderen ter oren zal komen) en het gaat om een concrete en historische gebeurtenis.

Er is spraken van belediging wanneer er geen spraken is van smaad en er spraken is is van opzettelijke eeraanranding (eigen eergevoel of goede naam). In de praktijk laat zich dit in vier categorieeren op te delen:

(a) scheldwoorden
(b) termen die minachting uitdrukken
(c) uitlatingen die iemand in verband brengen met een vaag omschreven gedraging die met de mores strijdt
(d) grievend verwoorde kritiek en andere onnodig kwetsende uitlatingen

Van smaad en belediging kun je bij de politie aangifte doen.

#3:  Auteur: Marco Knol BerichtGeplaatst: vr 18 jul 2008 3:38
    —
Zij spraken over smaad alsof eer en goede naam hetzelfde zouden zijn, hetgeen niet zo is, immers, zo dat wel zo zou zijn had de wetgever wel één en hetzelfde begrip gebruikt.
Overigens is smaad geregeld in art. 261 Sr en (eenvoudige) belediging in art. 266 Sr.

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl