Bestolen door buren
#1: Bestolen door buren Auteur: Gilgamesh
Geplaatst: zo 18 mei 2008 15:37
Beste forumleden,
Een klein half jaar geleden hebben mijn buren zich bouwmateriaal dat bovenop onze gezamelijke carport lag toegeëigend en gebruikt bij een verbouwing waar ze op dat moment mee bezig waren.
Ze hebben dit niet gemeld en toen we erachter kwamen was het antwoord dat het materiaal daar toch maar lag te vergaan (het was kunststof) en dat het toch geen big-deal was. Ik heb toen duidelijk aangegeven dat ik er onzettend kwaad over was en dat ik het zeer onfatsoenlijk vond om zonder overleg maar iets te pakken.
De afspraak is toen gemaakt dat ik vervangend materiaal zou krijgen, en dat was voldoende voor mij. Maar ondanks dat ik ze er al een paar keer aan herinnerd heb heb ik nog niets teruggezien. Zijzelf doen alsof er niets aan de hand is, maar ikzelf wordt steeds kwader waardoor ik straks de stugge buurman ben en zij het slachtoffer.
Het gaat hier niet om honderden euro's, maar ik kan je verzekeren dat dit niet het eerste issue is zonder verder op details in te gaan.
Wat kan ik nu het beste doen? Kan ik nog aangifte doen, of is de termijn daarvoor al verlopen?
Alvast bedankt voor de reactie(s)!
|
#2: Auteur: tikSimone
Geplaatst: zo 18 mei 2008 16:50
Je kunt alsnog aangifte doen.
|
#3: Re: Bestolen door buren Auteur: cia76
Geplaatst: zo 18 mei 2008 17:31
Gilgamesh schreef: |
Wat kan ik nu het beste doen? Kan ik nog aangifte doen, of is de termijn daarvoor al verlopen?
|
Naast aangifte doen (strafrechtelijk traject) kun je ook een een rechtsvordering doen bij de rechter met als doel een veroordeling van je buren dat ze hetgeen ze jou schuldig zijn aan jou voldoen 3:296 BW). Je kunt hun hier natuurlijk eerst (schriftelijk) voor waarschuwen en ze nog een redelijke termijn geven. In je waarschuwing zet je dan dat de proceskosten ook voor hun rekening zullen komen en alle overige kosten en schade die je leidt doordat ze niet aan hun verplichtingen voldoen.
|
#4: Auteur: Gilgamesh
Geplaatst: zo 18 mei 2008 19:54
Hartelijk dank voor de reacties. Hier kan ik zeker wat mee.
Loop ik nog risico in het geval ze het hele voorval ontkennen? Wat ik zeker verwacht. Ik heb wel de factuur van de materialen, maar het kan lastig zijn te bewijzen dat zij iets hebben gebruikt.
|
#5: Auteur: cia76
Geplaatst: zo 18 mei 2008 20:30
Het op basis van bepaalde gegevens geven van een juridische benadering is iets anders dan de vraag of de juistheid van die gegevens voldoende bewezen kan worden. Je loopt hier dus zeker een risico, namelijk het risico dat je niet kunt bewijzen dat zij jouw materialen in hun huis hebben gebruikt. Welke bewijzen zijn er? Heb je getuigen? Is er iets schriftelijk toegezegd? etc. etc. Alles kan als bewijs dienen. Wellicht handig om eerst iets op papier te zetten waarin je afspreekt dat je binnnen een bepaalde termijn de materialen terugkrijgt inclusief hun handtekening. Als ze dan daarna nog niets doen heb je het op papier.
|
#6: Auteur: Gilgamesh
Geplaatst: zo 24 aug 2008 12:28
Ondertussen zijn we weer een aantal loze beloftes verder en hebben we onze spullen nog steeds niet terug.
We hebben inderdaad zo goed als geen bewijs dat zij het materiaal van ons gepakt hebben behalve de mondelinge toezegging dat we gecompenseerd worden.
De buren schriftelijk laten weten wat we gaan doen staat me niet zo aan. We hebben eerder in een brief aangegeven dat wij heel veel geluidsoverlast ondervinden en dat dat ondanks herhaaldelijk aangeven niet verbeterde.
Het gaat om zeer onbetrouwbare mensen gaat die als je ze erop aanspreekt bijna op hun knieen spijt betuigen en zweren er iets aan te gaan doen, en sorry sorry, maar ondertussen allerlei leugens binnen hun kennisenkring en buren rondstrooien met de brief als fysiek bewijs dat hun leugen waar is.
Gelukkig hebben meerdere mensen in de buurt die contact met ze gehad hebben na verloop van tijd door wat voor mensen dit zijn ons hierop geattendeerd, anders hadden we ons langer afgevragd waarom sommige mensen opeens een stuk koeler op ons reageren.
Dit is exact de reden dat we ze zo voorzichtig en correct mogelijk benaderen. Maar helaas heeft dat er tot nu toe toe geleid dat ze ons gewoon bespelen en de afspraken niet nakomen.
De diefstal is duidelijk niet een op zichzelf staand incident, maar onderdeel van een veel groter probleem. Maar goed, 1 ding tegelijk.
|
#7: Auteur: knoflooksaus
Geplaatst: vr 12 sep 2008 19:36
Het lijkt me (pijnlijk, voor jullie) duidelijk: "bewijs het maar".
|
#8: Auteur: Gilgamesh
Geplaatst: wo 01 okt 2008 11:56
Een laatste update. Uiteindelijk hebben we na bijna een jaar nu echt onze spullen terug. Na de laatste maand wekelijks en soms dagelijks erachteraan te zitten en de buurman te confronteren is het dan eindelijk gelukt.
Middels contact met de leverancier konden we het verhaal van de buurman verifieren en hem op zijn leugens betrappen.
Vreselijk dat het zo heeft moeten lopen en dat er zulke mensen bestaan. Maar we zijn blij dat we zelf altijd correct zijn gebleven. Al was dat soms ontzettend moeilijk.
Bedankt voor de reacties en goede raad.
|
|