verhalen verzekeringspremie na ongeval
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: verhalen verzekeringspremie na ongeval Auteur: pijpers BerichtGeplaatst: ma 24 mrt 2008 18:53
    —
Eind vorig jaar ben ik op de fiets aangereden door een auto, waarbij de schuld lag bij de automobilist. De fiets is daarbij total loss geraakt.

De fiets was net nieuw en verzekerd voor drie jaar. De verzekering is door het ongeval automatisch beeindigd.

Via mijn verzekeraar heb ik een nieuwe fiets gekregen. Echter de verzekeraar weigert de claim voor de verzekeringspremie voor de nieuwe fiets bij de verzekeraar van de tegenpartij in te dienen. Deze premie zou niet verhaalbaar zijn, omdat ik ervoor heb gekozen de nieuwe fiets ook te verzekeren en deze kosten dus geen causaal verband met het ongeval hebben.

Deze reden lijkt me niet geldig. Door het ongeval is de verzekering, die voor drie jaar aangegaan was, met onmiddellijke ingang beeindigd, en lijkt mij toch duidelijk als schade verhaalbaar.

Graag zou ik weten hoe dit precies zit.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 24 mrt 2008 19:02
    —
Waarom is de vorige verzekering komen te vervallen? Die verzekering heeft niets hoeven uit te keren. Als die verzekering komt te vervallen enkel omdat je fiets weg is, dan behoor je in mijn ogen het restant van die premie terug te ontvangen.

Misschien is de fout dat je naar je eigen verzekering bent gestapt in plaats van naar de automobilist en diens verzekering. Nu heeft jouw verzekering misschien helemaal niets op de verzekering van de automobilist verhaald (dat schijnt normaal te zijn, weet niet of het ook zo werkt met auto- en fietsverzekeringen).

#3:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: ma 24 mrt 2008 21:18
    —
Dat de verzekering komt te vervallen als het object er niet meer is lijkt me logisch.

En de premie voor de nieuwe fiets had je toch ook moeten betalen wanneer je oude fiets er nog was? Dus wat is jouw schade dan? Of heb je de verzekeringspremie voor die oude fiets in één keer voldaan ofzo?

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 24 mrt 2008 21:40
    —
Die premie zal in één keer zijn voldaan.

#5:  Auteur: pijpers BerichtGeplaatst: di 25 mrt 2008 10:17
    —
Ja, de premie is in een keer bij aankoop voldaan. Op de nieuwe fiets heb ik een nieuwe verzekering voor drie jaar afgesloten en ook die premie weer in een keer voldaan.

De polisvoorwaarden geven aan dat de verzekering 'automatisch eindigt op het tijdstip van vaststelling van diefstal of totaal verlies van de fiets'.

Een andere bepaling zegt dat er 'geen restitutie van de vooruit betaalde premie wordt verleent'.

Het verlies van de vooruitbetaalde premie lijkt mij net zo goed als schade te benoemen als andere schade ontstaan door het ongeval, zoals kapotte kleren, accesoires, etc.

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl