ziekenhuis rekening
#1: ziekenhuis rekening Auteur: stukadoor
Geplaatst: vr 21 mrt 2008 16:18
Hallo, ik kom van origine uit Friesland, maar woon al 13 jaar in Schotland.
Afgelopen kerst toen we op familiebezoek in Sneek waren moest mijn vrouw vanwege een vaginaal abces naar het Sint Antoniusziekenhuis in Sneek. We arriveerden bij de eerste hulp post en hadden een E111 formulier en hebben verder niets ondertekend. Mijn vrouw heeft een ruggeprik gehad en het abces is gedrained. Nog dezelfde dag is mijn vrouw ontslagen en is verder 1 keer ter controle geweest bij de gynacoloog. Ongeveer een maand geleden kregen we een rekening van 270 euro en die heb ik na contact met het ziekenhuis en de realisatie dat haar E111 formulier verlopen is betaald. Nu heb ik vandaag opnieuw een rekening gekregen van 2000 euro , ik heb de details nog niet gezien maar mijn vrouw zegt dat ze ook rente in rekening brengen, terwijl dit de eerste keer is dat deze rekening arriveert.
Ik vind het gewoon belachelijk, als iemand hier spoedhulp nodig heeft wordt dat gewoon betaald door de "National Health Service".
Wat is mijn rechtspositie, want er werd ons nooit verteld dat we zelf voor de kosten moesten opdraaien en waren ook niet akkoord gegaan met de behandeling als dit ons werd verteld en waren zeker terug naar huis gegaan. We hebben niets ondertekend en er is ons niets verteld.
Moet deze rekening betaald worden?
|
#2: Auteur: bona fides
Geplaatst: vr 21 mrt 2008 17:48
Begrijp ik het goed dat de E111 kaart al tijdens het familiebezoek was verlopen, zodat je hier in Nederland onverzekerd was voor ziektekosten?
Tja, zoals ik het een beetje begrijp wordt bij een dagbehandeling tegenwoordig een soort "standaardpakket" in rekening gebracht, of de handelingen in dat pakket nu zijn uitgevoerd of niet. Ik hoorde een keer over een persoon die direct aan het begin overleed. De familie kreeg een ziekenhuisrekening van 5000 euro voor de gehele dag. En dat was zoals het hoort, volgens de minister.
De fraude zit er volgens mij in dat er ongetwijfeld "lichte", "middel" en "zware" paketten bestaan, en dat het ziekenhuis standaard een pakket kiest dat één stap te zwaar is. Zo licht mijn tandarts mij en mijn verzekering ook op.
Dus in het kort: het bedrag van 2000 euro zou kunnen kloppen. Maar het lijkt me wel verstandig om dit goed te controleren.
|
|