huisverkoop overwaarde
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: huisverkoop overwaarde Auteur: stevenjack BerichtGeplaatst: za 08 mrt 2008 18:18
    —
wie kan mij iets wijzer maken ?
situatie:

in 2000 huis gekocht van schoonvader (schoonouders gescheiden in 1998,schoonvader was in 2000 alleen eigenaar van de woning)

schoonvader heeft na de verkoop van de woning , kindsdelen geschonken aan zijn 2 kinderen (aan mijn zwager en aan mijn vrouw)

het huis is gekocht voor de waarde die door een officieel taxateur vastgesteld was,

schoonvader leeft inmiddels niet meer (2005 overleden),erfenis is verdeeld

wij (getrouwd)zijn van plan om onze woning te verkopen ,

is het mogelijk dat mijn zwager een deel van de overwaarde kan eisen ,omdat hij vind dat wij destijds op een goedkope manier aan deze woning zijn gekomen ,doordat wij de woning van mijn schoonvader hebben gekocht,en hij zich benadeeld voelt..

dank voor de tips en evt antwoorden .

jack

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 08 mrt 2008 18:55
    —
Nee, want als de schoonvader zijn dochter en schoonzoon heeft willen bevoordelen is dat zijn zaak. Daar staat zijn zoon buiten. Kinderen hebben geen recht op gelijke behandeling. Het kan anders zijn als zijn zoon in zijn legitieme portie is geschaad (al is de verkoop daarvoor volgens mij al te lang geleden), maar dat is waarschijnlijk niet het geval.

#3:  Auteur: stevenjack BerichtGeplaatst: za 08 mrt 2008 22:44
    —
dank u wel voor uw reactie ,ik vind zelf dat er geen sprake is geweest van bevoordelen,aangezien de woning is gekocht voor de waarde die is vastgesteld door een makelaar/taxateur in een officieel taxatierapport,,

wanneer zou er sprake zijn van"" geschaad in zijn legitieme portie?""

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 08 mrt 2008 23:07
    —
stevenjack schreef:
wanneer zou er sprake zijn van"" geschaad in zijn legitieme portie?""

Dan moet ik eerst uitleggen wat de legitieme portie inhoudt en dergelijke, dat gaat het bestek van deze draad te buiten. Het doet zich hier niet voor.

Als iemand anders zich geroepen voelt dit uit te leggen of een link heeft naar een site, dan graag.

#5:  Auteur: Freak BerichtGeplaatst: zo 09 mrt 2008 0:43
    —
bona fides schreef:
Als iemand anders .. een link heeft naar een site, dan graag.

http://www.encyclo.nl/begrip/Legitieme%20portie

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl