contract issue
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: contract issue Auteur: Chantal24 BerichtGeplaatst: di 19 feb 2008 19:55
    —
Bedrijf A gaat akkoord met een licentieovereenkomst met Bedrijf B.
Contract is verstuurd naar Bedrijf A en was reeds getekend door Bedrijf B.
Bedrijf A stuurt het contract getekend retour met daarin handmatig aanvullingen bijgevoegd
Bedrijf A trekt het aanbod terug
Contract is een basic overeenkomst zonder termination clause.
Bedrijf B heeft al bezit van het gelicenseerde.
Wat is nu de situatie aangezien bedrijf B het gelicenseerde al in bezit heeft en een ondertekende overeenkomst maar met onacceptabele handgemaakte toevoegingen?

#2:  Auteur: mcvg BerichtGeplaatst: di 19 feb 2008 21:55
    —
Tsja, lastig.
Indien B nadat het de handmatige bijschrijvingen van A had ontvangen het gelicenseerde toch in gebruik heeft genomen zonder tegenwerpingen lijkt me dat een typisch voorbeeld van stilzwijgende aanvaarding van deze clausules die A heeft toegevoegd. Of dit zo is heeft wellicht ook met het tijdsverloop te maken wat tussen de gebeurtenissen heeft gezeten.

Verder geldt dat A zijn aanbod niet kan herroepen aangezien B al heeft aanvaard.

#3:  Auteur: Nemine contradicente BerichtGeplaatst: di 19 feb 2008 22:54
    —
Ten eerste, interessante huiswerk(?) vraag.
Ten tweede, het is ook wel interessant om na te gaan waarom bedrijf A haar aanbod intrekt.
Want als;
1 A een aanbod doet
2 B dit aanbod aanvaardt
3 A een contract stuurt
4 B dit contract tekent en terug stuurt
5 A het contract aanpast(!) en terugstuurt
6 B deze aanpassing stilzwijgend aanvaard

Dan zie ik niet helemaal in waarom bedrijf A haar aanbod intrekt (wat, zoals mcvg correct opmerkt niet mogelijk (meer) is).
Als B nou het aanbod verwerpt ná de aanpassing, en het gelicenseerde reeds in bezit heeft dan lijkt me dat een meer logische situatie.

#4: Re: contract issue Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: di 19 feb 2008 23:47
    —
Chantal24 schreef:
Bedrijf A gaat akkoord met een licentieovereenkomst met Bedrijf B.

Afhankelijk van hoe je dit precies bedoelt, kan er nu al sprake zijn van een licentieovereenkomst tussen A en B. Dan is er niet veel meer in te trekken of eenzijdig te wijzigen.

Als je alleen bedoelt dat A zegt "stuur maar op, als wij het ermee eens zijn zullen wij ondertekenen" dan is het een heel andere zaak. In dat geval:
Quote:
Contract is verstuurd naar Bedrijf A en was reeds getekend door Bedrijf B.

Dit is een aanbod van B aan A.
Quote:
Bedrijf A stuurt het contract getekend retour met daarin handmatig aanvullingen bijgevoegd

A wijst het aanbod af en doet een tegenbod.
Quote:
Bedrijf A trekt het aanbod terug

Ik neem aan dat het gewijzigde contract inmiddels B heeft bereikt, zodat het niet gaat om een intrekking in de zin van art. 3:37 lid 5 BW.

A herroept dus het aanbod. Aangenomen dat het aanbod van A geen termijn voor de aanvaarding inhoudt is dit mogelijk, mits B het aanbod van A nog niet heeft aanvaard of een mededeling van aanvaarding heeft verzonden (art. 6:219 lid 1 en 2 BW). Hier kan echter van worden afgeweken, dat wil zeggen uit het aanbod (het gewijzigde contract) kan iets anders volgen.

Dus als B niet heeft aanvaard, is er geen contract en kan ook niet alsnog aanvaarden. (Let wel: ik ga er hier dus vanuit dat jouw eerste zin onnauwkeurig is geformuleerd!!)

Quote:
Contract is een basic overeenkomst zonder termination clause.
Bedrijf B heeft al bezit van het gelicenseerde.
Wat is nu de situatie aangezien bedrijf B het gelicenseerde al in bezit heeft en een ondertekende overeenkomst maar met onacceptabele handgemaakte toevoegingen?

De vraag is of B handelingen heeft verricht waardoor B het door A gewijzigde contract stilzwijgend heeft aanvaard (voordat A dat aanbod heeft herroepen). Ik zie daar eigenlijk geen aanwijzingen voor, of het zou het in bezit nemen door B van het gelicenseerde moeten zijn. Maar zoals je dat hier opschrijft is het veel te vaag om daar de conclusie uit te kunnen trekken dat A heeft moeten begrijpen (art. 3:37 lid 3, 3:33 en 3:35 BW) dat B stilzwijgend had aanvaard op het moment dat A het aanbod herriep.

A (die naar ik aanneem zich op het standpunt stelt dat er geen contract is) heeft mogelijk wel een bewijsprobleem: B beschikt over een contract dat door beide partijen is ondertekend.

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl