Overeenkomst ontbinden?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Overeenkomst ontbinden? Auteur: Bartaz BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2008 0:07
    —
Het is vast en zeker een hele domme vraag met een heel voor de hand liggend antwoord, maar ik kom er zelf even niet uit...

Stel ik heb een contract met een internetprovider, hij levert mij internet, ik betaal netjes iedere maand. Uiteindelijk besluit ik dat ik geen internet meer nodig heb en zeg ik mijn abonnement op. Hij stopt met leveren van internet, ik stop met betalen.

Wat gebeurt er juridisch gezien dan? Ontbinding lijkt me sterk, aangezien 6:265 BW spreekt van een tekortkoming, die er in mijn geval niet is.

Kortom: hoe kom ik van zo'n contract af?

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2008 1:48
    —
Van zo'n contract kom je af door opzegging op de wijze voorgeschreven in de algemene voorwaarden.

#3:  Auteur: Arnoud Engelfriet BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2008 12:22
    —
Er is geen wettelijke regeling die expliciet vastlegt hoe je een duurovereenkomst ontbindt. Bij een duurovereenkomst voor onbepaalde tijd zou er een bepaling moeten zijn die regelt hoe de overeenkomst ontbonden kan worden. Is die er niet, dan moet je uit de redelijkheid en billijkheid een opzeggingsregeling met redelijke termijn afleiden. Dat hangt dus af van het soort contract en de omstandigheden waaronder je het bent aangegaan.

Je kunt natuurlijk gezamenlijk een nieuwe overeenkomst sluiten waarin je samen akkoord gaat met het ontbinden van je eerdere overeenkomst.

Als jij niet meer betaalt, pleeg je wanprestatie. De provider is dan gerechtigd zijn prestatie op te schorten tot jij weer gaat betalen. Je bent dus formeel juridisch nog niet van je contract af! Daarvoor moet de provider ontbinden, wat hij mag doen als jij wanprestatie pleegt.

Arnoud

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl