Scriptie schrijven
#1: Scriptie schrijven Auteur: Tom84
Geplaatst: ma 11 feb 2008 10:53
Hey mensen,
na een jaar eindelijk weer een berichtje van mij. Spijtig genoeg heb ik jullie hulp nodig.
Voor school moet ik een scriptie schrijven over een goederenrechtelijk onderwerp. Deze opdracht heb ik al een week geleden ontvangen, en ik heb nog steeds geen concreet idee.
Welk onderwerp is prettig om over te schrijven, is jurisprudentie over en kan ik een scriptie van ongeveer 10 A4tjes maken?
Groetjes,
Tom
|
#2: Auteur: tikSimone
Geplaatst: ma 11 feb 2008 11:43
Geeft de inhoudsopgave van een handboek je geen inspiratie? Of vragen hier op RF in de rubriek rechtshulp?
|
#3: Auteur: bona fides
Geplaatst: ma 11 feb 2008 11:45
tikSimone schreef: | Of vragen hier op RF in de rubriek rechtshulp? |
Rubriek scripties bedoel je.
|
#4: Auteur: tikSimone
Geplaatst: ma 11 feb 2008 11:46
Nee, rechtshulp. Daar komen toch ook vragen over goederenrechtelijke kwesties aan de orde.
|
#5: Auteur: Tom84
Geplaatst: ma 11 feb 2008 12:29
tikSimone schreef: | Geeft de inhoudsopgave van een handboek je geen inspiratie? Of vragen hier op RF in de rubriek rechtshulp? |
dat is een goed idee. ik ga even neuzen
|
#6: Auteur: bona fides
Geplaatst: ma 11 feb 2008 14:32
tikSimone schreef: | Nee, rechtshulp. Daar komen toch ook vragen over goederenrechtelijke kwesties aan de orde. |
Ah sorry, ik las "vragen" als een werkwoord!
|
#7: Auteur: tikSimone
Geplaatst: ma 11 feb 2008 16:57
#8: Auteur: Tom84
Geplaatst: di 12 feb 2008 10:20
kleine update. ik ga het scriptie houden over koop op afstand, en dan richt ik mij vooral op de bescherming van de consument.
Mochten jullie tips, vragen of suggesties hebben, graag!
|
#9: Auteur: tikSimone
Geplaatst: di 12 feb 2008 10:35
Het moest toch goederenrecht zijn??
Een suggestie -ingegeven door een praktijkgeval - bij dit onderwerp heb ik wel: aanbieders verplichten hun héle gesprek met de consument op te nemen in plaats van alleen het deel dat voor hen belangrijk is. M.i. de enige manier om nog een béétje te kunnen nagaan of wil en verklaring wel met elkaar overeenstemden en of de aanbieder een beroep op gerechtvaardigd vertrouwen toekomt waar de koper betwist dat hij de overeenkomst aan wilde gaan.
|
#10: Auteur: Tom84
Geplaatst: di 12 feb 2008 10:54
tikSimone schreef: | Het moest toch goederenrecht zijn??
Een suggestie -ingegeven door een praktijkgeval - bij dit onderwerp heb ik wel: aanbieders verplichten hun héle gesprek met de consument op te nemen in plaats van alleen het deel dat voor hen belangrijk is. M.i. de enige manier om nog een béétje te kunnen nagaan of wil en verklaring wel met elkaar overeenstemden en of de aanbieder een beroep op gerechtvaardigd vertrouwen toekomt waar de koper betwist dat hij de overeenkomst aan wilde gaan. |
je maakt me aan het twijfelen.. koop op afstand is toch uiteindelijk ook verbonden aan goederenrecht? of vind je dat het meer te maken heeft met verbintenissenrecht?
|
#11: Auteur: bona fides
Geplaatst: di 12 feb 2008 11:32
Als de opdracht goederenrecht zegt, dan sla je met koop op afstand geen goed figuur.
|
#12: Auteur: tikSimone
Geplaatst: di 12 feb 2008 14:00
Niet alles waar een goed bij betrokken is is goederenrechtelijk
Stel dat jij een heel verhaal zou houden over wanneer de eigendom overgaat bij koop op afstand, dan is het wél weer goederenrechtelijk.
Ik zou maar iets over overhangende takken nemen.. haha...
De moderne actio negatoria (een favoriet onderwerp van bona fides en mij ) verdient ook wel een spotlight.
|
#13: Auteur: Marco Knol
Geplaatst: wo 13 feb 2008 1:48
Wat als je nou op afstand een fiets koopt van een junk?
|
#14: Auteur: bona fides
Geplaatst: wo 13 feb 2008 1:51
Marco Knol schreef: | Wat als je nou op afstand een fiets koopt van een junk?  |
Bij voorkeur een lokjunk
|
#15: Auteur: Marco Knol
Geplaatst: wo 13 feb 2008 2:02
bona fides schreef: | Marco Knol schreef: | Wat als je nou op afstand een fiets koopt van een junk?  |
Bij voorkeur een lokjunk  |
Als je aan 10 pagina's moet komen is dat waarschijnlijk wel zo praktisch.
|
|