Functie van een dagvaarding
#1: Functie van een dagvaarding Auteur: Arjann87
Geplaatst: ma 04 feb 2008 20:48
Zojuist heb ik mijn tentamen grondtrekken van het strafrecht nagekeken. Tot mijn grote verbazing was deze vraag fout:
Een dagvaarding heeft een aantal functies. Welke van de onderstaande
antwoordalternatieven beschrijft niet een van die functies?
a) Het aanduiden van een bepaalde persoon als verdachte.
b) Het oproepen van de verdachte om te verschijnen voor de rechter op de
aangegeven plaats en op het aangegeven tijdstip.
c) Het wijzen op de verschijningsplicht.
d) Het beschuldigen van de verdachte.
Antwoord:
De verdachte heeft geen verschijningsplicht.
Dit vind ik vaag. Op een dagvaarding kan toch wel een verschijningsplicht staan
als de rechter wenst dat de verdachte aanwezig is?
Ik zelf had 'D'. Waarom? Omdat het nog niet vast staat dat de verdachte iets heeft gedaan, hij wordt het alleen van verdacht. Beschuldiging is wat anders dan 'denken dat diegene dat heeft gedaan'. Althans, zo zie ik...
Waarom is C goed?
|
#2: Auteur: GJudge
Geplaatst: ma 04 feb 2008 21:16
Zoals je antwoord zegt: je hoeft niet naar de zitting te komen. Als de rechter je wil zien, zal hij een bevel te verschijnen of een last medebrenging uitvaardigen (ex art 278 lid 2 Sv). Dat is echter alleen zo indien dat door de rechtbank wenselijk wordt geacht. Daarom kan je ook gewoon bij verstek veroordeelt worden. Dan wordt je ex art 366 Sv op de hoogte gebracht door de OvJ (tenzij uitzonderingsgronden van toepassing zijn, zie lid 2). De wet staat een verstekvonnis echter gewoon toe. Daaruit blijkt dus ook dat je niet hoeft te verschijnen, al zal de rechtbank dan wel de dagvaarding onderzoeken (op juiste betekening, ex art 278 lid 1 Sv).
Antwoord D, zoals jij het gaf, is fout omdat er wel degelijk beschuldigd wordt. Het is jammer dat ik online geen dagvaarding heb, maar je moet misschien eens proberen of je er ergens een kan zien (al zal de rechtbank/OvJ dat niet doen, bij mij waren het 'fake' dagvaardigingen voor een oefenrechtbank). Dan zie je dat iemand wel beschuldigd wordt. Beschuldigen is:
Quote: | be·schul·di·gen (overgankelijk werkwoord; beschuldigde, heeft beschuldigd; beschuldiging)
1 (iem.) verantwoordelijk stellen voor een vergrijp
|
Aldus de vandale. En je stelt iemand dan verantwoordelijk bij dagvaarding voor een bepaald feit (een diefstal, een moord, wat dan ook). Stellen is nog niet bewezen, dat is nog een groot onderscheid.
|
#3: Auteur: felice
Geplaatst: do 07 feb 2008 2:18
het beschuldigen van een verdachte = het mededelen van het tenlaste gelegde. (was misschien iets duidelijker geweest als ze het zo hadden neergezet)
een van de eisen van een dagvaarding.
|
|