Aangifte ongedaan maken HELP ME AUB
#1: Aangifte ongedaan maken HELP ME AUB Auteur: meisjedathulpwil
Geplaatst: wo 30 jan 2008 0:52
Hallo iedereen,
Ik heb een probleem..
Ongeveer een maand geleden zijn er wat dingen gebeurd
Kort samengevat ik kreeg ruzie met mijn ex, omdat een jongen mij bedreigd had, ik noem hem vanaf nu Z
Dit liep uit op een ruzie met mijn ex, ik noem hem voor het gemak B, deze ruzie liep uit op bedreigen en het laten zien van een vuurwapen
Ik ben naar de politie gegaan omdat ik bang was voor de jongen Z
Bij de politie heb ik verteld dat ik niets wou zeggen over mijn ex B
Ik heb verteld wat er is gebeurd maar heb geen namen gegeven, ook niet mijn eigen naam, gegevens etc
De politie heeft daarna contact opgenomen met mijn ouders, ik had namelijk vanaf het bureau gebeld naar ze
De politie heeft mijn ouders gezegd dat ik problemen had met een jongen en hen gevraagd of ze mijn naam, school en adres gegevens en de gegevens van de jongen wilden geven
Mijn ouders dachten dat er iets heel ergs met me was gebeurd en hebben de gegevens gegeven aan de politie
De politie heeft mij gebeld en is naar mijn huis gekomen. Ik heb gezegd dat ik dit niet wilde en toen is de politie mij gevolgd naar het station. Ik had namelijk gezegd dat ik weg ging. Toen ik daar ook niet bleek te zijn heeft de politie mijn ouders gebeld om te vragen of zij mij wilden bellen om er zo achter te komen waar ik was.
Ik was bij een vriendin. Daar stond de politie opeens voor de deur. Nadat ze ongeveer 5 minuten op me in hadden gepraat dat ik namen moest geven en moest vertellen wat er gebeurd was stonden mijn ouders voor de deur. Toen werd ik zo emotioneel dat ik verteld heb dat Z mij bedreigd had en dat ook mijn ex B me bedreigd had en dat er een vuurwapen in het spel was.
De volgende dag heeft mijn moeder die natuurlijk nog erg overstuur was van het hele verhaal me meegenomen naar het bureau om aangifte te doen. Ik bleef volhouden dat ik geen aangifte wou doen tegen mijn ex B, maar wel tegen de andere jongen Z. De politie bleef aandringen dat ik aangifte moest doen en dat heb ik uiteindelijk ook gedaan.
Na een paar weken begon ik erg te twijfelen. Ik wou de aangifte tegen mijn ex intrekken, vooral omdat ik het erg gevaarlijk vind en denk dat het meer schade doet als de aangifte er wel staat dan wanneer die er niet is.
Ik ben dus naar de politie gegaan, maar hier werd gezegd dat ik niks kon veranderen aan het geheel. Mijn ex zou mijn naam en aangifte gaan zien en het was mijn probleem wat er eventueel zou kunnen gebeuren. Ik had dit moeten weten, volgens de politie.
De volgende dag ben ik weer naar het bureau gegaan. Ik heb gevraagd naar de personen die het onderzoek leidden. Zij lieten weten niets van de zaak af te weten (lijkt me sterk?) en niemand kon me helpen. Ik kon ik niets aan de aangifte veranderen. De politie zou contact met mij opnemen ze wouden me ook geen namen geven van contactpersonen.
Ik heb een week lang gewacht maar kreeg geen reactie van de politie. Daarom ging ik weer naar het bureau. Daar werd opeens gezegd dat er geen aangifte was maar een melding. Toen ik de aangifte liet zien werd er gezegd dat het toch een aangifte was en dat ik hier niets aan kon veranderen. Ik moest maar een brief schrijven naar de OvJ.
Ik zit nu dus vast. Ik wil de aangifte tegen mijn ex intrekken. Ten eerste omdat ik die aangifte nooit had willen doen. Ten tweede omdat het gevaarlijk voor me is dat de aangifte er staat.
Mijn vraag is het volgende:
Is het mogelijk om de aangifte in te trekken?
En is de politie niet te ver gegaan door mijn ouders erbij te betrekken terwijl ik 20 ben?
Kan ik stappen tegen de politie ondernemen, omdat ze mij tegenwerken en in gevaar brengen?
En als het niet mogelijk is om de aangifte in te trekken kan ik deze dan anoniem verklaren of kan ik iets doen zodat mijn naam niet bekend wordt?
Help me aub het is echt heel belangrijk ik loop gevaar als ik de aangifte niet in kan trekken
|
#2: Auteur: bona fides
Geplaatst: wo 30 jan 2008 1:08
Misschien kun je dit hele verhaal aan de officier van justitie schrijven. Schrijf erbij waarom je denkt dat je gevaar loopt. Hopelijk bespreekt hij dan met je wat het beste is om te doen. Praktisch gesproken heeft een vervolging waarschijnlijk weinig zin als je vooraf al aankondigt niet te zullen getuigen.
|
#3: Auteur: sietske1980
Geplaatst: wo 30 jan 2008 11:47
Juridisch gezien kun je een gedane aangifte niet intrekken.
Om een eventuele vervolging van de verdachte te voorkomen kun je zoals bona fides al zei een brief schrijven aan de politie en de officier van justitie. In de brief doe je het verzoek de verdachte niet te vervolgen.
Op dit moment kun je als slachtoffer niet anoniem aangifte doen. De officier van justitie kan bepalen dat jouw naam en adres niet aan de verdachte bekend worden gemaakt. Ook kan bepaald worden dat het politiebureau waar je de aangifte hebt gedaan, zolang je adres wordt. Niet dat je daar echt gaat wonen, maar dat wordt dan zo in het dossier gezet. Op die manier hoeft je echte adres dus niet bekend te worden.
Maar ja, jouw aangifte ligt er al, dus of ze dit nog kunnen wijzigen weet ik niet. Bovendien zal je herkenbaarheid ook zonder je naam/adres vrij groot zijn vrees ik.
|
#4: Auteur: tikSimone
Geplaatst: do 31 jan 2008 0:04
Meisje, ik voel met je mee, want je zit in een mooie spagaat. Intrekken van de aangifte gaat niet. Het is een ernstig strafbaar feit en als de politie lucht van zoiets heeft moet ze daar ook wel achteraan. In jouw geval is dat vrij ver doorgevoerd, maar aan de andere kant toont dat ook dat men jou en het feit heel serieus neemt. Bovendien kon je natuurlijk wel verwachten dat men zou gaan doorzoeken. Met alleen een melding zonder dat er welke namen dan ook genoemd worden kan men weinig. Wanneer je dacht dat dat zou helpen is dat natuurlijk niet zo. Onbekende meldt dat onbekende haar bedreigt en dat ze niets over onbekende 2 wil zeggen. Tja, waarom zou men zich dan aan het bureau vervoegen?
Wat je hebt gedaan (die melding) levert nu veel stress op, maar het is het enige verstandige dat je in deze situatie hebt kunnen doen. Je hoeft je niet te laten bedreigen. Niet door Z, niet door B en door niemand niet.
Voordeel van jouw aangifte is dat je in zekere zin beter beschermd bent. B zou wel gek zijn om nog eens zoiets te proberen.
Intrekken gaat niet. Of het verstandig is een brief aan de OvJ te sturen weet ik niet. Het kan e.e.a. ook nog verergeren. Wel zou je kunnen vragen om een gesprek met de officier van justitie.
Tip: bespreek je zorgen en de zaak met een medewerker van Slachtofferhulp Nederland (voor contactgegevens: www.slachtofferhulp.nl)
|
#5: Auteur: Freak
Geplaatst: do 31 jan 2008 18:11
Hoewel je niet je aangifte kan intrekken, kan je volgens mij wel je verklaring intrekken?
|
|