Afgifte strafdossier door justitie aan verhuurder
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Afgifte strafdossier door justitie aan verhuurder Auteur: ama BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2008 11:23
    —
Hallo,

Ik lees zojuist in het weekoverzicht in LJN: BC2352 het volgende stukje:

Quote:
Ymere heeft als reactie op het ter zake van de spoedeisendheid door [gedaagde] gevoerde verweer opgemerkt, dat een bodemprocedure te lang duurt, dat met het opvragen van het strafdossier enige tijd gemoeid is geweest en dat bovendien de spoedeisendheid van de vordering is gegeven met de omstandigheid dat er een lange wachtlijst is met kandidaat huurders voor de woning van [gedaagde].

Hoe is het mogelijk dat een woningcorporatie een strafdossier opvraagt? Op welke rechtsgronden gebeurd dit? Ik dacht dat de Wet op de politieregisters dit niet toeliet?

Overigens zie ik net op wetten.overheid.nl dat de Wet op de politieregisters en aanverwante regelingen per 1.1.2008 vervallen zijn. Zijn er opvolgers bekend?

#2:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2008 0:07
    —
Ik lees:
Quote:
Bij gegevensverstrekking uit het strafdossier door het Openbaar Ministerie aan andere instanties (bijvoorbeeld reclassering) is de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) van belang. Informatieverstrekking via COMPAS (het automatiseringssysteem van het OM) vindt plaats op grond van art. 18 lid 3 Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) en de Aanwijzing van het Openbaar Ministerie.

Misschien kan men wat meer info krijgen als de Woningcorporatie aangever/"slachtoffer" is? Ik heb de uitspraak niet bekeken, maar dit is zo even wat raadwerk.

Quote:
Overigens zie ik net op wetten.overheid.nl dat de Wet op de politieregisters en aanverwante regelingen per 1.1.2008 vervallen zijn. Zijn er opvolgers bekend?
Dat vroeg ik me laatst ook al af. Heb het nog niet kunnen vinden.

#3:  Auteur: ama BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2008 12:47
    —
Quote:
Bij gegevensverstrekking uit het strafdossier door het Openbaar Ministerie aan andere instanties (bijvoorbeeld reclassering) is de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) van belang. Informatieverstrekking via COMPAS (het automatiseringssysteem van het OM) vindt plaats op grond van art. 18 lid 3 Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) en de Aanwijzing van het Openbaar Ministerie.

Artikel 10 van de WOB zegt:

Quote:

1.
Het verstrekken van informatie ingevolge deze wet blijft achterwege voor zover dit:

d.
persoonsgegevens betreft als bedoeld in paragraaf 2 van hoofdstuk 2 van de Wet bescherming persoonsgegevens, tenzij de verstrekking kennelijk geen inbreuk op de persoonlijke levenssfeer maakt.

En paragraaf 2 van de WBP begint met:

Quote:
Artikel 16

De verwerking van persoonsgegevens betreffende iemands godsdienst of levensovertuiging, ras, politieke gezindheid, gezondheid, seksuele leven, alsmede persoonsgegevens betreffende het lidmaatschap van een vakvereniging is verboden behoudens het bepaalde in deze paragraaf. Hetzelfde geldt voor strafrechtelijke persoonsgegevens en persoonsgegevens over onrechtmatig of hinderlijk gedrag in verband met een opgelegd verbod naar aanleiding van dat gedrag.

Dus de WOB gebruiken om strafrechtelijke gegevens op te vragen lijkt me niet eenvoudig

Art. 18 lid 3 van de WBP spreekt overigens uitsluitend over raciale gegevens. Dus deze wetten/regelingen kunnen het niet zijn.

Blijft mijn nieuwsgierigheid of dit uberhaupt op enige wettelijke regeling is gebaseerd. Zelfs wanneer de betrokkene toestemming verleend zou het OM/politie deze gegevens niet mogen verstrekken, dunkt me.

#4:  Auteur: ama BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2008 15:15
    —
Hmm, op zich zou artikel 22 van de WBP een opening bieden. Maar dan nog vraag ik me af hoe de verstrekking aan derden (door politie en/of OM) is geregeld.

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl