pakket uit zwitserland, ontvanger aansprakelijk voor kosten?
#1: pakket uit zwitserland, ontvanger aansprakelijk voor kosten? Auteur: annemiekewp
Geplaatst: wo 23 jan 2008 16:30
Hoi allemaal,
De volgende situatie wil ik aan jullie voorleggen: een prive persoon uit Zwitserland heeft aan een bedrijf in Nederland een pakket verstuurd waarop aangegeven werd dat de waarde 5000 EURO is.
Vinden jullie dat het vervoersbedrijf mag aannemen dat -omdat de verzender opgegeven heeft dat eventuele invoerrechten/BTW ed voor rekening van de ontvanger zijn- deze kosten ook daadwerkelijk voor het Nederlandse bedrijf zijn?
Deze kwestie heeft zich onlangs voorgedaan en het vervoersbedrijf stelt zich op het standpunt dat zij erop mochten vertrouwen dat de verzender en ontvanger e.e.a. zo afgesproken hadden. De vordering wordt nu uit handen gegeven.
|
#2: Auteur: StevenK
Geplaatst: wo 23 jan 2008 19:14
Normaal gesproken in dit soort gevallen zal de ontvanger een document aan de transporteur moeten overleggen en staat op dat document dat de vrachtkosten voor rekening van de ontvanger zijn.
|
#3: Auteur: cia76
Geplaatst: wo 23 jan 2008 20:00
Is artikel 7:12 ook van toepassing op invoerrechten?
(Het betreft aanvullend recht, dus hiermee is nog niets gezegd over de eventuele werking van de redelijkheid en billijkheid etc.)
Quote: | Artikel 12 | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 2
1.
Kosten van aflevering, die van weging en telling daaronder begrepen, komen ten laste van de verkoper.
2.
Kosten van afhalen en kosten van een koopakte en van de overdracht komen ten laste van de koper.
|
|
#4: Auteur: StevenK
Geplaatst: wo 23 jan 2008 20:42
Hm. Ik heb wat te snel gelezen. Invoerrechten / BTW worden in het land van bezorging geheven en het is de ontvanger die daarvoor aansprakelijk is.
|
#5: Auteur: annemiekewp
Geplaatst: wo 23 jan 2008 23:11
StevenK schreef: | Hm. Ik heb wat te snel gelezen. | cursus snellezen? lijkt mij wel wat.
tja, of dat zo logisch is dat vraag ik mij dus af. waarop wordt gebaseerd dat de evt invoerrechten/BTW door de ontvanger betaald wordt? in de algemene voorwaarden van het desbetreffende bedrijf vind ik alleen de bepaling dat deze betaald worden door de verzender en/of ontvanger. maar: de ontvanger is hiermee niet akkoord gegaan en heeft dit ook meteen na ontvangst factuur gemeld. in deze ging het om een pakket waarin een kapot product zat zonder waarde (echter had de verzender dit verkeerd aangegeven) die voor vervanging onder garantie terug naar de fabriek moest.
|
|