Verkeersovertreding
#1: Verkeersovertreding Auteur: anoniem_2
Geplaatst: za 12 jan 2008 22:45
Hallo allemaal,
Vergeleken met de andere kwesties hier op het forum zit ik maar met een klein probleempje.
Verder ben ik juridisch een leek en heb ik nog nooit een verkeersboete gehad.
Kort geleden ben ik op de fiets staande gehouden door een agent in een deel van een stad waar ik totaal niet bekend ben. Ik was me van geen kwaad bewust, maar ik zou hebben spook gereden.
Ik heb mijn persoonsgegevens afgegeven, maar wist dus niet waar hij het over had.
Hij zou het me laten zien, waarna hij me aan zou wijzen waar ik mijn overtreding begaan heb.
Vervolgens ging het een beetje rommelig, waardoor hij mij niet meer zag en is hij weggereden.
Nu heb ik dus geen formulier gekregen met reden en hoogte van boete (zoals zou moeten volgens http://kennisring.nl/smartsite.dws?id=33215).
Ik vraag me nu af of ik nu een bekeuring gekregen heb of alleen maar een waarschuwing.
Aangezien ik student ben (geen rechten of andere juridisch gerelateerde opleiding), zou het erg vervelend zijn als ik maanden moet wachten op het horen van een evt. boete, waar ik het dus toch al op dit moment niet mee eens ben (ik zou dan nog eens goed moeten kijken op het traject dat ik gefietst heb).
Kan ik nu naar het politiebureau in mijn eigen woonplaats gaan en vragen of er nu iets genoteerd is of niet, of is dat zinloos/overtrokken?
|
#2: Auteur: tikSimone
Geplaatst: zo 13 jan 2008 10:00
Dat zou je wel kunnen doen, maar waarom zou je? Als er een bericht in je brievenbus valt naar aanleiding van dit gebeuren heb je nog gewoon tijd om te protesteren.
|
#3: Auteur: Johny the Ripper
Geplaatst: vr 18 jan 2008 21:11
Ik ken geen Nederlands recht, maar naar Belgisch recht moet die boete jou binnen de twee weken bekend worden gemaakt via een geschrift. En daar moeten dan ook alle mogelijkheden op staan die jou toestaan in beroep te gaan tegen die beslissing.
Let ook op de details mbt jouw persoonsgegevens. Mijn prof bestuursrecht vertelde dat er ooit eens een stelletje politieagenten aan zijn deur stonden met de vraag of hij nu eindelijk eens zijn boete zou betalen. Op de boete was een tikfout gemaakt in zijn huisnummer, maar de postbode had het hem alsnog bezorgd. In ieder geval gebaarde mijn prof van niets te weten en meldde de agenten dat hij de boete niet zou betalen, wat inderdaad niet hoefde, want het parket kon door de tikfout niet bewijzen dat hij tijdig in gebreke was gesteld. (Verder vroeg hij de agenten ook of ze op de hoogte waren van de meest recente Cassatierechtspraak omtrent de materie )
Maar om je gerust te stellen: mij lijkt het op het eerste zicht dat je geen boete hoeft te verwachten
khoop dat je dr geen krijgt!
|
|