Verklaring van erfrecht nodig ??
#1: Verklaring van erfrecht nodig ?? Auteur: Zeepaardje
Geplaatst: di 08 jan 2008 21:05
Mijn moeder is een aantal maanden geleden overleden en nu kan ik de rekening niet beeindigen of geld opnemen. In eerste instantie was het nog niet zo aan de orde , maar wij willen nu een grafsteen uit gaan zoeken en daarvoor wilde ik een opname doen. Dit bleek ineens niet mogelijk. Voorheen werdt er aangegeven dat er een verklaring van erfrecht nodig was OF een officieel document waaruit blijkt dat ik de enige erfgenaam ben. Ik heb een uittreksel gehaald bij de Gemeente waarop gegevens van mijn moeder staan : geboortedatum, overlijdensdatum, trouwdatum en met wie en dat ze gescheiden zijn en aanwezige kindgegevens waarop mijn gegevens staan (ik ben het enige kind) etc. Later bleek dit niet voldoende maar is mij toegezegt dat de SNS bank geen verklaring nodig heeft bij een bedrag onder de 2500,- Nu ineens is 'alles verandert' en zegt de bank het wel nodig te zijn..mijn moeder kon nml misschien nog wel eens een testament hebben aldus de sns. Mijn moeder had een uitkering van de Sociale Dienst en schulden en 300% zeker geen testament. MOET ik nu perse een verklaring van erfrecht hebben of is dat uittreksel wel voldoende om aan het saldo te komen. Ik kan nu 0,00 opnemen.
Alvast dank voor uw antwoord
|
#2: Auteur: Raymonm
Geplaatst: wo 09 jan 2008 10:32
Voor zover mij bekend is dit absoluut noodzakelijk ik heb ongeveer dezelde situatie meegemaakt.
De notaris zal een controle uitvoeren via het CTR (Centraal testament register) hierin zijn alle testamenten bewaard. Als blijkt dat er geen testament is dan zal de wettelijke lijn van erven gevolgd worden. Daar zal dan uit blijken dat als u enig kind bent waarschijnlijk ook enig erfgenaam bent.
Met deze verklaring kan de sns bank de rekening vrij geven of u laten beschikken over tegoeden op deze rekening.
mocht ik ernaast zitten dan hoor ik het graag!
|
#3: Auteur: Zeepaardje
Geplaatst: wo 09 jan 2008 11:10
Bedankt voor je reactie.
Ik hoop eerlijk gezegt dat het op een of andere manier te omzeilen is, zeker ook aangezien er eerder andere toezeggingen gedaan zijn; ik een uittreksel heb en daar mijn moeder een uitkering heeft gehad.
Ik vind het namelijk zo zonde van het geld wat een verklaring kost en ik eigenlijk niet kan missen. Zo'n verklaring kost ergens tussen de 250 en 500 euro begreep ik
Mochten er andere mogelijkheden zich voordoen dan laat ik het zeker horen/weten.
Mvg
Laatst aangepast door Zeepaardje op wo 09 jan 2008 20:57, in totaal 1 keer bewerkt
|
#4: Auteur: Gertje
Geplaatst: wo 09 jan 2008 11:25
Ja, je hebt inderdaad een verklaring van erfrecht nodig. Daarnaast is het verstandig de notaris te vertellen dat je moeder schulden had. Heb je al spullen uit haar huis gebruikt/verkocht? En zijn de schulden groter dan het vermogen (banktegoed + evt. waarde van het huis e.d.) ? Dan is namelijk de kans groot dat jij zelf voor de schulden opdraait, omdat je de erfenis zuiver hebt aanvaard.
Echt, ga zsm naar de notaris om even te praten, dat is geen weggegooid geld. Dat uittreksel van de gemeente moet je dan ook meenemen.
|
#5: Auteur: Zeepaardje
Geplaatst: wo 09 jan 2008 11:38
De erfenis aanvaarden gaat sneller dan dat je er zelf besef van hebt, want je mag helemaal niets doen als je de 'erfenis' wilt verwerpen.
Zelfs geen enkele instantie op de hoogte stellen van het overlijden of wat dan ook.
Dus dat was niet meer aan de orde en daarnaast vond ik verwerpen ook niet van toepassing omdat ik foto'ed wilde hebben en die niet zal mogen hebben met het verwerpen.
Kortom lang verhaal.
De huurwoning is destijds gelijk opgezegt en spullen zijn naar grofvuil en kringloop gegaan. enkele kleine dingetjes naar fam en mijzelf.
Mbt schuld: met 1 is het al opgelost die heeft wat ze op afbetaling had gekocht terug genomen en de schuld op 0 gezet en de andere heb ik een overeenkomst bij gevonden dat mn moeder een verzekering bij had afgesloten, hun willen daar onderuit komen en een advocaat opgezet en die instantie wil nu een regeling treffen terwijl advocaat zegt dat die schuld door overeenkomst niet op mij verhaald kan worden (ook een lang verhaal).
Dus dat ziet er wel gunstig uit.
Het gaat me dus puur om die verklaring en bankrekening met saldo omdat ik dat liever uitgeef aan een grafsteen als aan een notaris.
Maar ik zal inderdaad dat formulier meenemen naar de notaris als ik er echt niet onderuit kan komen.
Mvg
|
#6: Auteur: sietske1980
Geplaatst: vr 11 jan 2008 13:49
weet iemand hoe het zit als de overleden ouder een en/of rekening had met zijn meerderjarige kind? kan het kind er dan wel aankomen of gaat dat ook pas na de verklaring van erfrecht? (er zijn in dit geval ook nog andere kinderen). er is geen testament en de andere ouder is al dood.
|
#7: Auteur: bona fides
Geplaatst: vr 11 jan 2008 14:51
Bij een en/of-rekening kan het kind er op eigen naam bij. Het is immers een en/of-rekening.
|
#8: Auteur: Zeepaardje
Geplaatst: za 12 jan 2008 10:53
Als tip van de notaris waar ik contact mee heb opgenomen kreeg ik de gegevens van het CTR (Centraal Testament Register, Den Haag). Daar kan ik kosteloos een uittreksel aanvragen waarop staat of mn moeder een testament heeft al dan niet. Die had ze niet, maar ik moet dat kunnen aantonen. Hopelijk neemt de bank hier genoegen mee omdat dit + eerder beschrevene formulier ook het enige blijkt dat op een verklaring van erfrecht staat.
Ik denk ik meldt het hier even en wie weet hebben andere mensen ook iets aan deze tip.
|
#9: Auteur: Flash
Geplaatst: za 12 jan 2008 12:27
bona fides schreef: | Bij een en/of-rekening kan het kind er op eigen naam bij. Het is immers een en/of-rekening. |
Juridisch gezien wel. Praktisch gezien niet altijd. Er zijn banken die ook de en/of-rekening blokkeren na het overlijden van de langstlevende. Ook in dat geval is er eerst een verklaring van erfrecht nodig.
Het slaat helemaal nergens op, maar bij sommige banken is dit beleid.
|
#10: Auteur: Flash
Geplaatst: za 12 jan 2008 12:29
Zeepaardje schreef: | Als tip van de notaris waar ik contact mee heb opgenomen kreeg ik de gegevens van het CTR (Centraal Testament Register, Den Haag). Daar kan ik kosteloos een uittreksel aanvragen waarop staat of mn moeder een testament heeft al dan niet. Die had ze niet, maar ik moet dat kunnen aantonen. Hopelijk neemt de bank hier genoegen mee omdat dit + eerder beschrevene formulier ook het enige blijkt dat op een verklaring van erfrecht staat.
Ik denk ik meldt het hier even en wie weet hebben andere mensen ook iets aan deze tip.  |
Aanvullende tip. Vraag dan meteen een uittreksel uit het bevolkingsregister aan. De bank zal namelijk ook moeten weten dat je een kind van je moeder bent en dat zij op het moment van haar overlijden niet gehuwd was. Anders kunnen ze er nog niets mee.
|
#11: Auteur: Zeepaardje
Geplaatst: za 12 jan 2008 19:19
Hallo,
Ja klopt maar dat uittreksel heb ik zoals ik ook al eerder beschreven in oa mn eerste bericht.
Groetjes
|
#12: Auteur: Raymonm
Geplaatst: za 12 jan 2008 19:38
Klopt, heb je aangegeven.
Maar zoals word aangegeven heb je wel alles in combinatie met elkaar nodig, anders heb je er nog weinig aan en begint het gehele geemmer weer van voren af aan!
Ik zou dus alles in combinatie met elkaar meenemen.
|
#13: Auteur: Zeepaardje
Geplaatst: za 12 jan 2008 19:45
Ja klopt; eerst even afwachten op het uittreksel van de CTR en dan neem ik gewoon alles mee:
Overlijdensacte, uittreksel Gemeente en van het CTR, bankpas, beide paspoorten etc.
De kans lijkt me vrij groot; tenzij ze vasthouden aan het formele woord 'verklaring van erfrecht'..want inhoudelijk is dit alles exact hetzelfde.
Mochten ze dan nog niet accoord gaan, dan roep ik de hulp in van een advocaat.
Ik hou jullie zeker op de hoogte , want als dit lukt hebben anderen misschien hier ook iets aan !!
Help me duimen draaien.
|
#14: Auteur: Raymonm
Geplaatst: za 12 jan 2008 23:16
Als je een advocaat wil inschakelen dan lijkt het me veel zinvoller om gewoon de akte van erfrecht op te laten maken hoor. Is denk ik stukken goedkoper!
|
#15: Auteur: Zeepaardje
Geplaatst: zo 13 jan 2008 14:39
We hebben een rechtsbijstandsverzekering
|
|