offerte
#1: offerte Auteur: cody
Geplaatst: do 03 jan 2008 18:21
begin november heb ik een offerte ontvangen per email
eind december heb ik per email mijn akkoord gegeven voor deze offerte
(mede omdat hun website toen eindelijk actief was en ik een indruk van dat bedrijf kreeg)
na acceptatie kreeg ik de melding dat de offerte een foutieve prijs bevatte
en zij deze niet voor die prijs konden uitvoeren en kreeg ik een nieuwe prijs die €400 hoger lag
Ik vond dat niet netjes om hun fout eenzijdig bij mij neer te leggen
zij willen alleen de offerte nog uitvoeren als ik €400 meer betaal en ze stellen dat de offerte niet meer geldig is en de email niet rechtsgeldig
dat laatste klopt sowieso niet en op de offerte is geen termijn vermeldt
kunnen zij die offerte na acceptatie eenzijdig in mijn nadeel aanpassen
|
#2: Re: offerte Auteur: bona fides
Geplaatst: do 03 jan 2008 18:36
cody schreef: | op de offerte is geen termijn vermeldt |
Een schriftelijk aanbod vervalt, wanneer het niet binnen een redelijke tijd wordt aanvaard (art. 6:221 lid 1 BW). Bij een aanbod per mail zal hetzelfde gelden, waarbij de "redelijke tijd" in het algemeen wat korter zal zijn dan bij postverkeer (aangezien mailen nu eenmaal wat sneller gaat). Om wat voor termijn het precies zal gaan, hangt af van de omstandigheden van het geval. Bijna 2 maanden lijkt mij normaal gesproken te laat.
|
#3: Auteur: Suijkerbuijk
Geplaatst: do 03 jan 2008 18:50
Ah, het vraagstuk van aanbod en aanvaarding.
Meer speciaal: kon de aanbieder het aanbod (de offerte) intrekken? Op grond van artikel 6:219 lid 2 BW kan dat niet meer als het aanbod reeds is aanvaard. In zoverre sta je sterk.
Een ander verweer is dat het aanbod mogelijk door tijdsverloop al is vervallen. Als in de offerte geen uiterlijke datum voor aanvaarding is opgenomen, moet het aanbod binnen een "redelijke termijn" worden aanvaard. Wat een redelijke termijn is kan per situatie verschillen. Waar ging de overeenkomst over, en welke termijn zat er tussen de ontvangst van de offerte en de aanvaarding daarvan?
Met betrekking tot het niet rechtsgeldig zijn van een email: een overeenkomst kan zowel mondeling als schriftelijk aangegaan worden. Dit kan ook prima via een email.
Juridisch gezien zie ik genoeg aanknopingspunten om de aanbieder aan de overeenkomst te houden.
Praktisch gezien is het de vraag of dit tot een correcte uitvoering van de overeenkomst zal leiden. Waarschijnlijk heeft je wederpartij inderdaad een fout gemaakt, en zullen ze als ze de overeenkomst moeten uitvoeren verlies leiden. Ook zal het geen goodwill kweken als de wederpartij er (eventueel via de rechter) toe moet worden gedwongen de overeenkomst uit te voeren. Dat kan ertoe leiden dat "de kantjes eraf worden gelopen".
Misschien verstandiger om elders een offerte op te vragen.
|
#4: Auteur: cia76
Geplaatst: do 03 jan 2008 20:35
Suijkerbuijk schreef: |
Meer speciaal: kon de aanbieder het aanbod (de offerte) intrekken? Op grond van artikel 6:219 lid 2 BW kan dat niet meer als het aanbod reeds is aanvaard. In zoverre sta je sterk.
|
Het gaat hier over herroepen, niet over intrekken
Intrekken kan sowieso niet meer (3:37 lid 5)
|
#5: Auteur: tikSimone
Geplaatst: vr 04 jan 2008 14:31
Jouw aanvaarding van het eerste aanbod is m.i. te laat, waardoor er geen overeenkomst tot stand is gekomen onder die voorwaarden.
V.w.b. je vraag of het bedrijf de offerte eenzijdig in je nadeel kan aanpassen: ja, want je moet dat dan zien als een nieuwe offerte.
|
|