Als je geen adres hebt en wil trouwen?
#1: Als je geen adres hebt en wil trouwen? Auteur: sabje
Geplaatst: do 27 dec 2007 20:29
Ik heb een vraag. Ik wil graag trouwen met een man die al jaren geen vast adres meer heeft. Het is in principe ook niet zo belangrijk aangezien hij internationaal vrachtwagenchauffeur is
Maar als je gaat trouwen moet je bij de ondertrouw een bewijs meenemen dat je ergens woont. Wat moeten we nu doen?De rest is in orde, dus paspoort is ok en hij werkt.
Graag advies ..bvd sabje
|
#2: Auteur: tikSimone
Geplaatst: do 27 dec 2007 21:07
Staat hij echt nergens ingeschreven? Waar verblijft hij dan als hij niet werkt?
Enfin, de simpelste oplossing is om hem op jouw adres te laten inschrijven, lijkt me.
|
#3: Auteur: sabje
Geplaatst: do 27 dec 2007 21:39
Dat is dus niet mogelijk voor dat we getrouwd zijn?!! Daarom ook mijn vraag...
|
#4: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: do 27 dec 2007 22:05
Hoezo is dat niet mogelijk?
|
#5: Auteur: felice
Geplaatst: do 27 dec 2007 23:08
het enige wat hij nodig heeft om zich bij jouw in te laten schrijven is jouw toestemming bij de gemeente. jij bent eigenaar/huurder van je adres dus jij bepaald wie erbij komt en wie niet (tenzij iets in het huur/koopcontract staat).
zo heb ik in ieder geval al mijn inschrijvingen ervaren na een hoop verhuizingen.
|
#6: Auteur: MiriamvL
Geplaatst: vr 28 dec 2007 13:22
Ja, dat is ook mijn ervaring, meestal krijg jij een tijdje na zijn inschrijving een brief dat hij zich heeft ingeschreven en dan moet je nog een handtekening zetten..
|
#7: Auteur: M
Geplaatst: vr 28 dec 2007 18:02
Inderdaad, ook mijn ervaring. Het is heel simpel om iemand ingeschreven te krijgen op je eigen adres, mits jij expliciet toestemming geeft en met het huurcontract (als je huurt) kunt laten zien dat je er inderdaad woont (en natuurlijk moet je er zelf ook ingeschreven staan).
|
#8: Auteur: Yetl
Geplaatst: zo 30 dec 2007 21:34
Weet je trouwens dat je voor elk jaar dat je niet ingeschreven staat, gekort wordt op je AOW? Jarenlang niet ingeschreven staan kost je dus ook geld (als je de 65 haalt).
|
#9: Auteur: bona fides
Geplaatst: zo 30 dec 2007 23:02
Yetl schreef: | Weet je trouwens dat je voor elk jaar dat je niet ingeschreven staat, gekort wordt op je AOW? Jarenlang niet ingeschreven staan kost je dus ook geld (als je de 65 haalt). |
Wel een belangrijk punt, maar ik denk dat je het nu wat te stellig formuleert.
Art. 6 lid 1 AOW schreef: | Verzekerd overeenkomstig de bepalingen van deze wet is degene, die nog niet de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt, en
a. ingezetene is;
b. geen ingezetene is, doch ter zake van in Nederland in dienstbetrekking verrichte arbeid aan de loonbelasting is onderworpen. |
Als de betrokkene geen ingezetene is, voldoet hij waarschijnlijk nog wel aan voorwaarde b (ook al is hij voor zijn werk dan veel in het buitenland). Al geef ik toe dat je hier bij een internationaal vrachtwagenchauffeur nog over kunt twisten.
Daarnaast vermoed ik dat het niet ingeschreven staan in de GBA nog niet betekent dat je geen ingezetene bent. Je bent ingezetene als je in Nederland woont (art. 2 AOW) en dit wordt naar de omstandigheden beoordeeld (art. 3 lid 1 AOW). Het lijkt mij dat circusartiesten die het hele jaar rondreizen wel verzekerd zijn voor de AOW, bijvoorbeeld.
Verder vind ik:
Quote: | Voor de beantwoording van de vraag of iemand als verplicht verzekerde voor de volksverzekeringen, in casu de AOW, kan worden aangemerkt, geldt het ingezetenschap als uitgangspunt: iedereen die in Nederland woont, is in beginsel verzekerd. Om te kunnen beoordelen of iemand in de zin van de AOW geacht kan worden in Nederland te wonen, is het van belang dat er tussen de belanghebbende en Nederland een persoonlijke band van duurzame aard bestaat. Aan de hand van vaste jurisprudentie wordt vastgesteld of die persoon het middelpunt van zijn maatschappelijk leven in ons land heeft.
In een grensoverschrijdende situatie beoordeelt het uitvoeringsorgaan, de Sociale Verzekeringsbank (SVB), of iemand het middelpunt van zijn maatschappelijk leven in Nederland heeft. (...)
Bij de beoordeling van het ingezetenschap is de inschrijving in de Gemeentelijke basisadministratie (GBA) slechts één onderdeel. De inschrijving is derhalve niet doorslaggevend. (...) In de spiegelbeeldsituatie, de betrokkene is niet ingeschreven in de GBA, zal de SVB wel AOW- rechten toekennen als blijkt dat naar de omstandigheden beoordeeld de betrokkene geacht moet worden in Nederland te wonen. (...) |
Inschrijving versterkt uiteraard wel je bewijspositie, dus lijkt mij wel aan te raden indien dit mogelijk is.
Afgezien daarvan lijkt het me dat rondreizende circusartiesten zich niet kunnen inschrijven in een GBA, maar wel kunnen trouwen. Dus er zou nog een oplossing moeten zijn?
|
#10: Auteur: tikSimone
Geplaatst: ma 31 dec 2007 15:06
Domicilie kiezen? Je moet ergens een vast adres/postadres hebben. Hoe moet de Belastingdienst je anders bereiken?
|
#11: Auteur: bertvanloo
Geplaatst: ma 31 dec 2007 16:01
Heeft de vriend van Sabje ook geen bankrekening met een adres voor uitbetaling van salaris? En als het paspoort of rijbewijs van de vriend van Sabje is verlopen, waar gaat hij hij dan nieuwe aanvragen?
|
|