Ongeldige splitsing wordt geldig door verjaring?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Ongeldige splitsing wordt geldig door verjaring? Auteur: lamaris BerichtGeplaatst: do 13 dec 2007 16:11
    —
Ik heb vandaag een woning gekocht met een dakterras. Dit dakterras is niet meegesplitst.
Ik heb 1/3 aandeel in een VVE. Het dakterras wordt al zeker 20 jaar gebruikt als dakterras. Alle buren (geen leden van mijn VVE) hebben er ook een. Dit wist de huidige bewoner mij te vertellen. De andere leden van de VVE weten dit ook en doen er verder niets tegen.

Nu zie ik in art. 5:110 lid 2 staan: 'Een ongeldige splitsing wordt eveneens als geldig aangemerkt, wanneer een appartementsrecht is verkregen door verjaring.'
Volgens art. 3:99 is de verjaringstermijn 10 jaar (klopt dat?)

Betekent dit nu, dat als ik kan bewijzen dat het dak al meer dan 10 jaar als dakterras wordt gebruikt, ik het exclusieve gebruiksrecht op het dakterras krijg? En hoe bewijs ik dat? Moet ik verder iets doen, zoals een wijziging van de splitsingsakte indienen bij een notaris (dat kan ik sowieso doen, maar dat vereist unanieme toestemming van de VVE, en, als ik die niet krijg, een machtiging vragen van de rechter, maar dat wil ik voorkomen!)?

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl