Juridische mogelijkheden verkoop woning met erfpacht?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Juridische mogelijkheden verkoop woning met erfpacht? Auteur: nvw BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2007 20:01
    —
Beste lezer,

Graag zou ik jullie het een en ander voor willen leggen en ben erg benieuwd of iemand mij zou kunnen voorzien van nuttige antwoorden/ tips;

Een aantal jaren geleden heb ik met mijn ex vriendin een bungalow gekocht.
Op deze bungalow berust hypotheek ( 80% van de aankoopsom) alsmede erfpacht voor 33 jaar.
Daarnaast is er ook een schuldbetekenis aan verbonden welke is aangegaan met de vorige eigenaar.

Korte toelichting hierop: ten tijde van de aankoop zijn we (door een rekenfout van de makelaar/hypotheek verstrekker) tot de conclusie gekomen dat we uiteindelijk 15 K tekort kwamen om het huis te betalen.
Zodoende is er als alternatief gekozen om het restant om te zetten in een schuldbekentenis en deze maandelijks in delen te betalen ( we zaten al in het huis en hadden op dat moment geen andere keuze tenzij we het straatleven zagen zitten)

Door relatiebreuk zijn we uit elkaar gegaan , al enkele jaren geleden overigens.
Wanneer zoiets gebeurd wil je zms de verplichtingen die je met elkaar aangegaan bent op een goede wijze te ontbinden.
Van mijn ex vriendin heb ik echter nooit goede medewerking verleent gekregen.
Concreet; ze wil de bungalow niet verkopen en mij uitkopen ook niet.
Communicatie hierover aan het begin was erg moeilijk.
Iedere poging die ik waag of waagde om zaken op een volwassen wijze op te lossen werd in de wind geslagen en tegenwoordig is contact zelfs onmogelijk.
De financiële verplichtingen liepen ondertussen uiteraard gewoon vrolijk door.

Omdat contact onmogelijk is ben ik me uiteindelijk maar gaan oriënteren welke juridische mogelijkheden er waren.
In eerste instantie ging ik er vanuit dat ik middels een advocaat en/of rechter de verkoop wel kon afdwingen om zo van de woning af te komen.
Helaas blijkt (na 4 advocaten versleten te hebben in 3 jaar tijd) dat er geen mogelijkheden zijn om van de woning af te komen,tenzij ex medewerking verleent.
Er is sprake van recht van erfpacht wat betekent dat je in het principe niet eens een woning hebt.
Verkoop is in een dergelijke situatie dan ook onmogelijk aldus de advocaten.

Ik heb de hypotheek een lange periode overigens ook gewoon doorbetaald.
De schuldbekentenis niet, ( dit ivm hoogte van het bedrag wat ik als individu naast de overige lasten gewoon niet kan opbrengen ) en de schuldeiser was niet bereid
om dit bedrag door de ontstane situatie te verlagen.
Enige tijd geleden ben ik ook maar gestopt met betalen van de hypotheek omdat ik het simpelweg allemaal niet kan opbrengen en ook geen oplossing zie om dit goed te beëindigen.
Ondertussen heb ik wel gemerkt dat mijn ex regelingen treft met bank/incasso instanties.
Bepaalde verplichtingen worden niet meer op mij verhaald ( althans niet frequent).
Wanneer ik contact met de instanties in kwestie opneem om verhaal te halen dan geeft men te kennen niet met mij te willen communiceren en mij buiten de regelingen te willen houden.
Hun argument is ; ‘wij communiceren slecht met 1 persoon in een dergelijke situatie en u valt daarbuiten’
Maar dit ter zijde …

De vraag is; ziet iemand juridische mogelijkheden in een dergelijk situatie waarin gedwongen verkoop mogelijk gemaakt kan worden ( met erfpacht) ?
Naar mijn idee is dit voor alle partijen de meest gunstigste situatie….
Indien niet; iemand handige tips?

Dank voor het lezen van dit bericht en kijk uit naar reacties.
Wanneer meer achtergrond informatie voor goed advies gewenst is dan lees ik die graag en zal daarom reageren.

Met vriendelijke groet,

NVW

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl