kaakchirurgie schadeclaim?
#1: kaakchirurgie schadeclaim? Auteur: Herbald
Geplaatst: do 06 dec 2007 21:26
Vorige week heb ik mijn linker verstandskiezen laten trekken. Nu zijn mijn onderste rij tanden aan de linkerkant en een gedeelte van mijn kin en lip nog steeds gevoelloos.
Hieronder is informatie wat ik hierover heb gevonden.
Ik vind het heel vervelend om op mijn lip te kauwen denkend dat het mijn spiegelei is. Dat mijn kin pijn doet omdat het buiten waait. Of dat mijn tanden pijn doen omdat ik wat koud water wil drinken.
Er wordt aangegeven dat herstel maanden kan duren of dat dit plotseling kan gebeuren.
Kun je hiervoor nu al schade vergoed krijgen? Of schade vergoed krijgen als het gevoel na maanden niet terug keert?
Informatie http://www.tandarts.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=70&Itemid=64
Een belangrijke zenuw die door de onderkaak loopt is de nervus alveolaris inferior. Bij een aantal tandheelkundige behandelingen bestaat er een kleine kans dat deze zenuw beschadigd wordt, dit geldt onder andere voor het verwijderen van een verstandskies in de onderkaak. Deze zenuw loopt vlak onder de kiezen van de onderkaak en verzorgt ook o.a. het gevoel van deze tanden/kiezen, merkbaar bij bijv. kiespijn. Maar veel belangrijker dan het gevoel van de tanden en kiezen is het feit dat deze zenuw ook een deel van het gevoel van de kin, lip en het tandvlees van een gelaatshelft verzorgt!
Van het linkerdeel is de buitenste laag van het bot in de tekening weggelaten en is te zien dat de zenuw takjes afgeeft naar de kiezen. In het rechterdeel is te zien dat de zenuw daar naar buitenkomt en o.a. naar de kin en lip loopt. Mocht de zenuw bijv. ter hoogte van de verstandskies beschadigd worden dan kan de prikkelgeleiding door de zenuw vanaf dat punt (tijdelijk) niet meer plaatsvinden. Nadat de verdoving dan uitgewerkt is, voelt men een verdoofd gebied en/of tinteling/jeuk in de behandelde kaakhelft. Meestal is dit voelbaar in de kin en de onderlip, maar dit is ook bij de ondertanden mogelijk.
Het gevoel zal meestal binnen drie maanden terugkeren. Na drie tot zes maanden is een eindstadium van het herstel bereikt en is verdere spontane verbetering niet te verwachten. Tintelingen zijn tijdens de herstel fase een goed teken en kunnen duiden op terugkerend gevoel. In sommige situaties kunnen herstel operaties uitgevoerd worden en er zijn aanwijzingen dat laserstimulatie de kans op herstel van het zenuwletsel ook vergroot.
|
#2: Auteur: Gwenny
Geplaatst: do 06 dec 2007 23:18
Hey,
Wat is precies je vraag?
Mij is namelijk bekend dat kaakchirurgen voor ze verstandskiezen trekken altijd uitleggen dat er (zoals je eigen tekst al zegt) zenuwbeschadiging plaats kan vinden.
Ik denk niet dat je kan stellen dat er sprake is van een kunstfout met letsel tot gevolg. Dus is er m.i. geen grond voor het indienen van een schadeclaim.
Als de kaakchirurg niet aan zijn informatieplicht heeft voldaan, en jou dus niet heeft vereld wat de risico's zijn dan kan je wel proberen om een schadeclaim in te dienen met als grond dat je de ingreep niet uit had laat voeren als je wist wat de risico's waren. Deze manier van doen heeft een kleine kans van slagen, kost geld en tijd. Dus het is aan jou of je dat gaat doen.
Verder zou ik contact opnemen met een (andere) kaakchirurg en die vragen of er nog iets aan je probleem te doen is.
Gwen
|
#3: Re: kaakchirurgie schadeclaim? Auteur: bona fides
Geplaatst: do 06 dec 2007 23:37
Herbald schreef: | Of dat mijn tanden pijn doen omdat ik wat koud water wil drinken. |
Niet zo juridisch, maar die pijn aan je tanden is zo over als je die tanden vooral wel in aanraking laat komen met koud water. Je moet de zenuw zo veel mogelijk prikkelen. (Dat zal ook het idee zijn van die laserstimulatie.)
Quote: | Kun je hiervoor nu al schade vergoed krijgen? Of schade vergoed krijgen als het gevoel na maanden niet terug keert? |
Ik denk niet dat er onrechtmatig gehandeld is. De behandeling zal toch voor je eigen bestwil zijn geweest. Verder is er geen vermogensschade en kun je je afvragen of er sprake is van letsel.
|
#4: Auteur: annemiekewp
Geplaatst: vr 07 dec 2007 9:34
hoogstwaarschijnlijk komt het gevoel weer terug (werkend in de tandartsenwereld spreek ik uit ervaring ). wanneer er implantaten geplaatst worden laat de behandelaar doorgaans de patient tekenen voor het feit dat er dingen fout kunnen gaan (zoals het beschadigen van de zenuw). ik heb de juridische grondslag voor eventuele aansprakelijkheid niet paraat, maar zie niet in waarom bij het trekken van tanden de behandelaar niet aansprakelijk is. is er wel een opg gemaakt? daar kunnen de zenuwbanen nl. gezien worden. het lijkt mij in iedergeval verstandig als je de kaakchirurg belt om door te geven wat er nu speelt, vraagt wat je eraan kan doen (en natuurlijk de naam, datum en tijd noteren van diegene die je gesproken hebt).
|
#5: Auteur: tikSimone
Geplaatst: za 08 dec 2007 1:24
Off topic: wat is het heerlijk te constateren dat bona fides ook wel eens een niet-juridisch advies geeft!
@ Herbald: Ik begrijp je ergernis en irritatie over e.e.a., maar soms moet je gewoon even niet "schadevergoeding" maar "shit happens" denken en probren in overleg met de arts te doen wat je kunt om het probleem zo spoedig mogelijk achter je te laten.
|
|