Geld achter het plafond gevonden
#1: Geld achter het plafond gevonden Auteur: Zepp
Geplaatst: za 10 nov 2007 13:51
Een kennis is bij de verbouwing van de eigen woning op een aanzienlijk bedrag aan guldens gestuit. Hij weet vrij zeker dat het de spaarcenten zijn van iemand die een jaar of 20 geleden daar gewoond heeft en toen is overleden. Die persoon heeft alles nagelaten aan zijn enige nicht, die er tot recent heeft gewoond maar er niets van zal hebben geweten. Het geld bevond zich in een koektrommel, netjes weggetimmerd achter het plafond.
Wat moet mijn kennis doen? Naar de politie, naar de nicht, of ...
|
#2: Auteur: bona fides
Geplaatst: za 10 nov 2007 14:32
Zie art. 5:5 BW. De vinder van een onbeheerde zaak is verplicht (bij de gemeente) aangifte te doen, tenzij hij van de vondst mededeling doet aan degene die hij als eigenaar mag beschouwen.
De nicht heeft het bedrag geërfd, dus zij is eigenaar. Van verjaring is m.i. geen sprake, want zij is door de erfenis ook bezitter geworden, en in die status is nooit verandering gekomen.
Na mededeling aan de nicht kan de nicht het geld opeisen. De nicht is daarbij wel verplicht de kosten van bewaring e.d. te vergoeden (die zullen minimaal zijn lijkt mij). De vinder heeft "naar omstandigheden" recht op een redelijke beloning. Zie art. 5:10 BW. (Maar de vinder heeft niet het recht om het geld te houden zolang de rechtmatige eigenaar geen beloning heeft toegekend.)
Of naar deze omstandigheden een redelijke beloning verschuldigd is, en hoe hoog deze beloning dan zou zijn, weet ik niet.
|
#3: Auteur: Zepp
Geplaatst: za 10 nov 2007 17:55
Dat artikel laat er vwb vondst in een huis ook geen onduidelijkheid over bestaan. Het is in zover een bijzonder verhaal dat het geldbedrag waarover het in dit geval gaat zo hoog is dat een krant er ogenblikkelijk een stukje over zou plaatsen. Maar dan toch maar naar de nicht toe met de vondst. Misschien dat ze royaal beloont.
Dank voor de reactie.
|
#4: Auteur: bona fides
Geplaatst: za 10 nov 2007 18:45
Zepp schreef: | Misschien dat ze royaal beloont. |
Zoals je ziet bepaalt de wet ook expliciet dat er afhankelijk van de omstandigheden recht op vindersloon kan zijn. Als er recht op vindersloon is, dan kan dat desnoods via de rechter worden afgedwongen. Het lijkt me daarom verstandig als de vinder zijn nicht laat tekenen voor ontvangst. (Dat is sowieso verstandig om te voorkomen dat er later ooit een misverstand over kan ontstaan dat het geld daadwerkelijk is teruggegeven aan de eigenaar.)
Als het echt om een groot bedrag gaat twijfel ik er eigenlijk niet aan dat er recht op vindersloon is. De vraag is aan wat voor bedrag je dan moet denken. 10% lijkt mij maximaal wat de vinder mag verwachten. Gegeven dat het om een groot bedrag gaat en dat de vinder eigenlijk geen inspanning heeft hoeven te verrichten lijkt het mij dat een aanzienlijk lager bedrag ook nog wel redelijk is. Aan de andere kant mag van mij de eerlijkheid van de vinder in combinatie met het gegeven dat er kans is dat er anders geen haan ooit naar zal kraaien ook wel meespelen.
|
#5: Auteur: Gwenny
Geplaatst: za 10 nov 2007 22:48
Nadeel is wel dat guldenbiljetten volgens mij niet meer bij de bank voor euro's gewisseld kunnen worden.
|
#6: Auteur: bona fides
Geplaatst: za 10 nov 2007 22:59
Gwenny schreef: | Nadeel is wel dat guldenbiljetten volgens mij niet meer bij de bank voor euro's gewisseld kunnen worden. |
Tot 2032 bij DNB.
|
#7: Re: Geld achter het plafond gevonden Auteur: tikSimone
Geplaatst: zo 11 nov 2007 11:43
Zepp schreef: | Een kennis is bij de verbouwing van de eigen woning op een aanzienlijk bedrag aan guldens gestuit. Hij weet vrij zeker dat het de spaarcenten zijn van iemand die een jaar of 20 geleden daar gewoond heeft en toen is overleden. Die persoon heeft alles nagelaten aan zijn enige nicht, die er tot recent heeft gewoond maar er niets van zal hebben geweten. Het geld bevond zich in een koektrommel, netjes weggetimmerd achter het plafond.
Wat moet mijn kennis doen? Naar de politie, naar de nicht, of ... |
Je kunt je trouwens afvragen of het wel het geld van die meneer was. Als die alles heeft nagelaten aan zijn nicht, dan zou hij toch ook wel de inhoud van de koektrommel er bij hebben gedaan? Dan weet hij toch zelf dat hij die daar verstopt heeft?
Ik noem het maar even.
|
#8: Auteur: Flash
Geplaatst: zo 11 nov 2007 12:08
Indien je iemand tot enig erfgenaam benoemt, omschrijf je daarbij niet wat er als nalatenschap is. Logisch ook want je weet niet wat er bij het overlijden nog over is. Daarnaast kan er wel sprake geweest zijn van een plotseling overlijden.
Maar ik ben het met je eens dat niet vaststaat dat het geld inderdaad van die persoon is. Tenzij hij natuurlijk de eerste en enige bewoner van het pand is geweest....
|
#9: Auteur: bona fides
Geplaatst: zo 11 nov 2007 12:40
Ik denk dat je moet vermoeden dat hij houder was, dus moet vermoeden dat hij bezitter was, dus moet vermoeden dat hij eigenaar was.
Als je dan het tegendeel niet kunt bewijzen, dan was hij rechtens eigenaar.
Verder kunnen er natuurlijk allerlei indicaties zijn dat die man inderdaad het geld daar weggestopt heeft.
|
|